23948sdkhjf

Fortsatt kräftgång för e-handeln – men modebranschen står emot

Ny bottennivå nådd. I maj var nedgången tvåsiffrig. 

Svenska konsumenter drar ned på inköpen på nätet. I maj föll försäljningen med 12 procent jämfört med motsvarande månad i fjol. Det är den sämsta e-handelsmånaden sedan i januari, konstaterar Svensk Handel, som står bakom statistiken. Mellan januari och maj har e-handeln i Sverige minskat med 6 procent i löpande priser. Adderas även e-handeln från utlandet backar försäljningen under femmånadersperioden med 7 procent. 

Endast fyra varugrupper går mot strömmen och uppvisar positiva tillväxttal: apoteks- och tobaksvaror samt kläder och skor. Ackumulerat i år har modekategorin ökat med 5 procent (inhemsk handel) jämfört med motsvarande period 2022.  

E-handeln utvecklas betydligt sämre än detaljhandeln som helhet, därtill har genomsnittsbeloppet som varje e-handelskonsument handlar för sjunkit kraftigt, skriver branschorganisationen. 

– Maj var en otroligt tuff månad för e-handeln i Sverige. Nedgången är en av de kraftigaste vi sett för e-handeln en enskild månad sedan den tog fart på allvar för drygt 15 år sedan, säger Per Ljungberg, som är innovationschef på Svensk Handel.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094