23948sdkhjf

De ska få hjälp med att skala upp på den amerikanska marknaden

Åtta nordiska mode- och lifestylevarumärken har handplockats för att få hjälp med etableringen på den amerikanska marknaden.

Bakom satsningen står Business Sweden som samägs av svenska staten och det privata näringslivet. Genom ”The Scale Us Accelerator Program” kommer de utvalda varumärkena att få skräddarsydda stödprogram och individuell coachning som möter deras specifika utvecklingsbehov för en expansion USA.

I år testas programmet i samarbete med vårt östra grannland vilket innebär att några av de utvalda företagen är finska. Det kommer lägga grunden för framtida partnerskap med andra nordiska länder, hoppas Business Sweden.

Svenska varumärken som utsetts är i år:

• Daily Sports – golf- och outdoorkläder
• Goatlane – golfskor
Monokel Eyewear – solglasögon och glasögonbågar
• The Style Academy by Rosenrummet – plattform för mode och trender
• Swedish Stockings – hållbara strumpor, tights, shorts
• Beyond Medals – streetwear och snowboardkläder

Programmet kommer att kulminera i ett tredagars besök i New York City under modeveckan den 13–15 september. Besöket inkluderar även aktiviteter som gästtalare, företagspresentationer, partnerbesök samt ett gemensam showroom i New York City.

De två finska deltagarna är modevarumärket Almada Label samt Lilja the Label, med strand- och badmode.

Fler företag kan komma att utses.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.108