23948sdkhjf

Måttbeställningslösning prisas: ”Påskyndar omställningen”

Startupföretaget Perfect Fit Technologies vann årets Nest-pitchtävling med sin B2B-lösning som möjliggör för klädföretag att sälja måttsytt mode producerat helt efter beställning.

Initiativet Nest är relativt nytt och startades 2022. Projektet drivs av Borås Ink, Expression Umeå, Sting och Xplot med syfte att bidra till att ställa om textil- och modeindustrin till att bli mer hållbar.

I finalen, som gick av stapeln digitalt den 31 maj, deltog i år 16 företag från hela landet.

Vinnaren Perfect Fit Technologies är en vidareutveckling av varumärket Studio Heijne som fokuserar på design och produktion av måttsydda och personifierade kläder.

Ägaren och grundaren Wendy Heijne ser att B2B-lösningen möjliggör för klädföretag att sälja måttsytt mode helt producerat på beställning.

– Att vinna Nest betyder två fantastiska saker; dels är det en bekräftelse av branschexperter att jag är något bra på spåret och att jag med hjälp av prispengarna kan jag börja utveckla den första prototypen. Nästa steg blir att hitta mjukvaruutvecklare och måttexperter inom mönsterkonstruktion som vill vara med på resan, säger Wendy Heijne i ett pressmeddelande.

Partner till Nest är Teko, Gina Tricot, KappAhl, Oncemore från Södra, Sandqvist, Swedish Fashion Association samt Textilia.

– Vi är glada att få stötta ett hållbart företag i början av sin utveckling. Den tjänst som Perfect Fit Technologies erbjuder, hjälper både modeföretag och konsumenter att minska resursförbrukningen och vi ser stora möjligheter att reducera både överproduktion och andelen returer genom att det blir rätt direkt, säger Ulrika Simonsson, hållbarhetsansvarig på Teko.

Vinnaren fick ett Teko-stipendium på 75 000 kronor.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062