23948sdkhjf

MBRS avyttrar och går vidare i mindre kostym

Med kraftigt reducerad omsättning och ett svagt förbättrat rörelseresultat ser fintechbolaget MBRS Group att verksamheten koncentreras på utveckling av i första hand det egna modevarumärket Odd Molly.

Omsättningen minus operativa kostnader sjönk drygt 62 procent och landade under första kvartalet på 52 miljoner kronor. Det är drygt 29 miljoner lägre än under samma kvartal 2022.

Minskningen uppges vara relaterad till att antalet bolag i koncernen minskat med avyttringar av affärsområdena ”fashion tech” och ”distribution platforms ” under 2022.

Resultat efter skatt blev -6,2 miljoner kronor jämfört med -28,2 miljoner kronor under samma kvartal ifjol.

Rörelseresultatet förbättrades dock något från -26,6 miljoner kronor i fjol till årets -6,2 miljoner kronor.

– Värt att belysa är att Odd Molly trots svårigheterna har ett svagt positivt rörelseresultat samt att den avsevärda förbättringen från föregående år på rörelseresultatnivå beror på de tunga men strategiska beslut som bolaget fattade under 2022, där förlustdrivna bolag försattes i konkurs och bolaget valde att satsa helhjärtat på de kvarvarande verksamheterna där potential för lönsamhet finns, säger tf. vd Andreas Andrén.

Under kvartalet minskade även bolagets skulder från 276 miljoner kronor till 65,9 miljoner kronor per den 31 mars.

Efter avvecklingen av Odd Molly-butikerna sker försäljningen idag i huvudsak via egna webbshoppar och andra digitala kanaler.

Onlineförsäljningen representerade över 78 procent av verksamhetens försäljning i första kvartalet.

Bolaget vill fortsätta sin digitala utveckling med effektivisering och satsningar på nya försäljningskanaler med nya webbshoppar, liveshopping och social commerce.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.125