Habit Fashion Awards: Nominera till Årets modevarumärke – här är juryn
Habit har prisat modebranschen sedan 2007. Traditionen fortsätter och i år delar tidningen ut priser i fyra kategorier.
Utöver Årets hållbarhetspris, Årets mönsterkonstruktör och Årets denimvarumärke utses Årets modevarumärke 2023. I år sker det tillsammans med Zalando.
Nu är det hög tid att nominera favoritvarumärket som förtjänar att hyllas. En rad namnkunniga branschexperter sitter i årets jury: Karin Hellners, medgrundare till Filippa K och senast i rollen som designchef för Soft Sport/ Filippa K, Kerstin Syrén, utbildningsansvarig på Nordiska Textilakademin och med ett långt förflutet i modebranschen, bland annat som designansvarig på Gina Tricot samt Linda Dahnberg, som är inköpschef hos NK Retail. De får sällskap av Hugo Wiik, head of Arket menswear på Arket och Johanna Craelius Sierra som har titeln regional sales manager Nordics på Zalando Connected Retail. Juryordförande är Habits chefredaktör, Kajsa Åström.
Juryn utser i ett första skede tre finalister. Vinnaren avslöjas den 5 oktober under Habit Fashion Awards och Habit Modebranschens Dag i Göteborg.
Förra året stod priset mellan sko- och väskvarumärket Flattered, kashmirvarumärket Davida och Oas Company. Priset knep Oas med grundaren Oliver Lundgren.
Juryn Årets Modevarumärke 2023
Johanna Sierra – Regional Sales Manager Nordics, Zalando Connected Retail
Linda Dahnberg – Buying Director, NK RETAIL
Hugo Wiik – Head of Arket Menswear, Arket
Kerstin Syrén – Utbildningsansvarig, Nordiska Textilakademin
Karin Hellners – Konsult
Kajsa Åström – Chefredaktör, Habit Sko & Mode
Nominera här