23948sdkhjf

Så fungerar modehandeln

Mikael Sandström borrar djupare i aprilsiffrorna vad gäller inflationen. Samtidigt siar han om försäljningen i maj.

Texten har tillfogats en ändring 16 maj

Modehandeln visade en uppgång mätt i så kallade löpande priser under april. Klädhandeln ökade med 2,4 procent och skor med 9,5 procent. Den senaste inflationstatistiken för modesegmentet, mätt på rullande tolv månader (mars 2022 till mars2023), visar en prisökning för kläder på 8,7 procent och 8,1 procent för skor. Räknat från 1 januari i år är siffran lite drygt 4 procent. Svensk Handel kommunicerar i sina kommentarer att inflationen för skor under året är 11 procent, i en för mig obegriplig uträkning och som inte speglar verkligheten.

Prisökningen enbart i mars var faktiskt ganska låg med 3,2 procent för kläder och inte mer än 1,0 procent för skor. Sedan 2005 har prishöjningar i mars varit högre under femton av åren och lägre än mars 2020, 2021 och 2022. Aprils inflationssiffror publiceras först 15 maj.

Aprilförsäljningen verkar spreta mellan företagen. Även geografiskt tror jag att det finns skillnader. Gränshandeln i Norge är ganska medioker där incitamentet att åka över kölen har minskat drastiskt med ökade livsmedelspriser i Sverige och en norsk krona som inte är värd mer än en svensk. I Skåne börjar handlarna se allt fler danskar med en stark dansk krona i plånboken. De reser inte över Öresund för att handla sprit eller mat, men gärna sällanköpsvaror och tjänster.

Om man ser vårförsäljningen som en helhet är mars den minsta månaden, april betydligt större och maj den största. Försäljningen i maj är alltså väsentligt högre i kronor. Därmed har modebutiker naturligtvis fler kunder i april än mars och flest i maj. Ser man däremot i ett längre perspektiv har kundflödet minskat, men genomsnittsköpet ökat. Teorin är att konsumenterna hittar sin information på nätet var varan finns och spontanhandeln minskar. Det senaste årets prishöjningar påverkar naturligtvis också.

Bruttovinsten i april är högre än mars där en hel del av försäljningen är vintervaror som slumpas bort, och i maj börjar butikerna se över sina lager och sänker priserna.

Min prognos för maj är fortfarande positiv trots en massiv försäljning i maj 2022, med sitt uppdämda behov av mode efter pandemin. Kalendern talar också för en god försäljning med klämdagar vid Kristi himmelsfärdshelgen 19–20 maj som efterföljs av löneutbetalningen torsdagen den 25 maj.

Perfekt ur handlarsynpunkt!

Mikael Sandström
tidigare ordförande för Svensk Handel Stil och ägare till tio modebutiker.

TExten är en krönika. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Habit.

Artikeln är en del av vårt tema om Krönika.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.049