23948sdkhjf

Ellos backar: ”2022 var historiskt högt”

I redovisningen för första kvartalet backade Ellos-koncernen på de flesta posterna, men i summeringen ser företaget ändå att försäljningen håller i sig.

Omsättningen minskade med 5,4 procent till 816,4 miljoner kronor jämfört med samma period ifjol. Justerad EBITA halverades nästan från förra årets 15 miljoner kronor till årets 6,8 miljoner kronor. Rörelseresultatet för perioden förbättrades och landar i år på -16,8 miljoner kronor.

– Vi ser tecken på en fortsatt vikande efterfrågan för marknaden i stort. Mars var också en kall månad varför vårsäsongen inte kom i gång. Vår bedömning är att vi fortsätter att ta marknadsandelar och att vårt samlade erbjudande inom mode- och heminredning står starkt och är motståndskraftigt även i en utmanande marknad, säger Ellos vd Hans Ohlsson och understryker att jämförelseperioden första kvartalet 2022 låg på en historiskt hög försäljningsnivå.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar
Utvalda nyheter från förstasidan
MQ om vårens utveckling: ”Köper in mindre, säljer mer och öppnar nya butiker”
Träskor hett dammode i kändistäta NYC
Sport- och friluftsprofil ska hjälpa Nordshield att expandera
Slutar med herrkläder – satsar på systerbutiken
Artifact 001 – första släppet av digitala solglasögon
Klädjätten investerar i biobaserat polyester: ”Ska förändra klädindustrin”
Andra Nordiska Medier

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078