23948sdkhjf

Läderföretag hoppas på kickstarterkampanj

Nystartade Fredfloris vill nå en bredare kundbas.  

Fredric Boberg startade verksamheten för två år sedan när han själv inte hittade det han sökte efter. 

– Jag snubblade in i yrket efter att ha varit ute efter ett läderbälte som kunde matcha mina nyköpta loake 1880 läderskor. Jag märkte att de bälten som säljs i butik allt för ofta är av låg kvalitet, och har ofta sytts ihop av två tunna läderbitar med kartong eller annat fyllnadsmaterial i mitten, skriver Fredric Boberg till Habit.

Just nu pågår en kickstarterkampanj vars mål är att inbringa 56 000 kronor. Siktet är inställt på är att bredda kundbasen.   

– Genom att samla in förbeställningar innan vi gör inköp av råvaror och påbörjar produktionen, kan vi hålla priserna nere eftersom vi inte behöver lagerhålla material.

Lädret är uteslutande vegetabiliskt garvat och köps från Tärnsjö Garveri i Uppsala och Toscana i Italien. Tillverkningen sker i Jönköping, där Fredfloris har sin bas. 

– Om kampanjen går bra planerar vi att i framtiden lansera fler egentillverkade produkter även då till absolut högsta kvalitet och till ett pris som är lägre än vad man normalt skulle behöva betala för en produkt av liknande kvalitet, skriver Fredric Boberg. 

Nyligen adderades även ull- och kashmirvaror, som produceras i Italien. Därtill säljs smycken och manschettknappar som är tillverkade i Polen.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar
Utvalda nyheter från förstasidan
MQ om vårens utveckling: ”Köper in mindre, säljer mer och öppnar nya butiker”
Träskor hett dammode i kändistäta NYC
Sport- och friluftsprofil ska hjälpa Nordshield att expandera
Slutar med herrkläder – satsar på systerbutiken
Artifact 001 – första släppet av digitala solglasögon
Klädjätten investerar i biobaserat polyester: ”Ska förändra klädindustrin”
Andra Nordiska Medier

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094