23948sdkhjf

Bubblerooms bruttomarginal når rekordnivå

Bubblerooms omsättning ökade med nästan 3 procent till 98,2 miljoner kronor under första kvartalet i år jämfört med 95,5 miljoner för motsvarande kvartal i fjol. EBITDA-resultatet landade på -2,9 miljoner kronor, en förbättring från -3,8 miljoner föregående år. Bruttomarginalen uppgick till 66,4 procent, vilket är en ökning med 2,5 procent. Anledningen till den höga bruttomarginalen förklaras med att försäljningsandelen av egen design ökade från 63 procent till 70 procent av sortimentsmixen.

”(...) Vi möter starka jämförelsetal från samma period föregående år (+29,7 procent), men vi lyckas ändå uppnå tillväxt om 2,8 procent under kvartalet. Under det första kvartalet ser vi effekten av våra effektiviseringsåtgärder i syfte att nå lönsamhet, och vi lyckas därmed förbättra vår EBITDA-marginal till -3,0 procent (-4,0). Stegvis börjar vi se större effekt från våra investeringar i vårt nya automatiserade robotlager och expansionen på Zalandoplattformen, vilket möjliggör att vi nu kan redovisa både tillväxt och stärkt EBITDA-marginal. Även kassaflödet har förbättrats under kvartalet jämfört med samma period 2022, tack vare våra åtgärder för att minska och därmed bättre optimera varulagret", skriver Bubblerooms vd, Ville Kangasmuukko Nordström, i en kommentar, som tror på lönsamhet framöver med ökade volymer under året. 

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.125