23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Habit
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Boozt ökade försäljningen under första kvartalet

Tillväxt för e-handeln medan outletförsäljningen var ned. 

Under första kvartalet, januari till mars, ökade e-handelsbolaget tillväxten med 7 procent till 1 525 miljoner kronor jämfört med motsvarande period i fjol, enligt bolagets rapport som släpptes i dag. Tillväxten drevs av försäljningen på Boozt.com som var upp med över 12 procent. Outletförsäljningen på Booztlet.com sjönk däremot med nästan 14 procent. Bruttomarginalen uppgick till 38,5 procent, knappt en procentenhet lägre än fjolåret. Rörelseresultatet, EBIT, uppgick till -2,5 miljoner kronor jämfört med -4,8 miljoner under första kvartalet 2022.

”Det första kvartalet för 2023 visar stabil tillväxt och branschledande lönsamhet, trots återhållsam konsumtion. Jag är fortsatt positiv till strategin för det nordiska varuhuset och ser många möjligheter till tillväxt (...),", skriver vd Hermann Haraldsson i en kommentar. 

Prognosen för 2023 ligger kvar sedan tidigare med en nettoomsättningstillväxt på 5–15 procent och ett justerat rörelseresultat på 275–375 miljoner kronor.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.094