23948sdkhjf

Specialister på att hitta de rätta medarbetarna

Med ett sofistikerat kontaktnät inom bland annat modevärlden och en näsa för rätt personkemi, lyckas rekryteringsföretaget Key Search Scandinavia hitta de rätta medarbetarna.

– Modebranschen har genomgått en stor förändring de senaste tio åren, framför allt den digitala handeln har succesivt ökat sin omsättningsandel. Därför kan man inte rekrytera människor som bara ´är intresserade av kläder och försäljning. Det krävs mycket mer.

Det menar Fredrik Ågren, vd på rekryteringsföretaget Key Search Scandinavia. Men det är inte bara den digitala handeln som kräver specialistkompetens. Även hållbarhetsfrågan har aktualiserats de senaste åren. Här krävs medarbetare som har ett genuint klimattänk och kan agera utifrån ett antal miljömål.
– Sammantaget har detta inneburit att vi rekryterat till många nya positioner i branschen, allt från e-com manager, e-com buying manager, DTC manager till hållbarhetschef, fortsätter Fredrik Ågren och påpekar att också sourcing- och buying manager-positioner har blivit extra aktuella under de senaste åren.

Att hitta rätt kompetens i en föränderlig värld är med andra ord den stora utmaningen för modeföretagen i allmänhet och rekryterarna i synnerhet. Vad krävs då för att hitta nya medarbetare?
– Alla vi som jobbar på Key Search Scandinavia har en gedigen branscherfarenhet mixad med lång erfarenhet av rekrytering, säger Fredrik Ågren vidare. Vi rekryterar både till specialistfunktioner och ledande befattningar. Vi kallar oss inte ett executivebolag utan har mer fokus på nyckelrekryteringar för våra uppdragsgivare. KS Scandinavia jobbar ytterst sällan med platsannoner eftersom sådana fungerar dåligt på den nivå som man jobbar på. Man förlitar sig mer på sin utvecklade searchprocess.

Genom KS Scandinavias samarbete med sin internationella partner Fusion Associates, får man även full tillgång till internationella kandidater och kunder.
– Vi tar fullt ansvar för den skandinaviska marknaden och Fusion för den internationella, understryker Fredrik Ågren och fortsätter:
– Detta samarbete har succesivt fördjupats under sex år för att numera fungera utmärkt. Vi kan nu hjälpa alla våra skandinaviska uppdragsgivare på alla marknader.

När Fredrik Ågren pratar om framtiden, handlar det mycket om att de skandinaviska bolagen behöver internationalisera sig för att kunna konkurrera. Därför kommer det krävas både förståelse för andra kulturer och språkkunskap vid många framtida rekryteringar.
– Starka kvalitetsmedvetna varumärken kommer att ta marknadsandelar från lågpriskedjor, varför det kommer efterfrågas kompetens gällande hållbarhet, sourcing och produktion. Många varumärken har redan börjat ställa om sin produktion från Asien till EU och här behövs kompetens. Framtiden kommer ställa höga krav på arbetsgivare, både gällande flexibilitet och värderingar och detta måste vara på plats för att attrahera framtida kompetens.

Fredrik Ågren pekar avslutningsvis på att KS Scandinavia har både djup branschkunskap och djupt kunnande gällande rekrytering vilket innebär att man har en väldigt kort startsträcka, vi kan börja searcha relativt omgående när vi får uppdrag:
– Jag tycker också att vårt internationella samarbete gör oss unika och ännu mer intressant som en långsiktig partner.

För mer information: ksscandinavia.se

Så tycker några kunder:
”Jag är imponerad av att de kan leverera så snabbt vilket förmodligen beror på deras stora nätverk och att de inte använder sig av något gammalt, dammigt CV-arkiv”.
Tony Wester, Managing Director Scotch & Soda Nordic and Baltics

”Vi uppskattar högt deras snabba förståelse för branschen, deras kontaktnät och rådgivning i rekryteringsprocessen. Det är guld värt när vi letar de bästa till teamet.”
Helena Waker, CEO, Trade Partners Sweden

Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.079