23948sdkhjf

Varumärkets secondhandkoncept blir digitalt

I fjol började Peak Performance sälja begagnade plagg från varumärket på en yta i butiken på Biblioteksgatan i Stockholm. Begagnatförsäljningen, som går under namnet Wear agains, finns från och med i dag även tillgängligt i varumärkets svenska e-handel. Sajten fungerar som en marknadsplats där konsumenterna skapar en profil för att köpa och sälja. Priserna sätts av säljarna. 

För att få fler använda plagg att cirkulera kan konsumenten välja på att få tillbaka hela försäljningsvärdet i en voucher som gäller i Peak Performances butiker eller 60 procent i kontant utbetalning. 

– Med Wearagains kommer vi att samla plagg från decennier tillbaka på samma plattform för att möjliggöra nytt liv till plagg som har potential att hålla minst ett decennium till, säger Sara Molnar, vd på Peak Performance.

Begagnatkonceptet kommer att spela en viktig roll i arbetet att ställa om mot en cirkulär affärsmodell, skriver bolaget. Till det räknas även reparationstjänsterna in.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar
Utvalda nyheter från förstasidan
MQ om vårens utveckling: ”Köper in mindre, säljer mer och öppnar nya butiker”
Träskor hett dammode i kändistäta NYC
Sport- och friluftsprofil ska hjälpa Nordshield att expandera
Slutar med herrkläder – satsar på systerbutiken
Artifact 001 – första släppet av digitala solglasögon
Klädjätten investerar i biobaserat polyester: ”Ska förändra klädindustrin”
Andra Nordiska Medier

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.079