23948sdkhjf
Innehållet nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Dela sida
Sponsrat innehåll

Ta steget att förverkliga din affärsidé – börja med att delta i NEST Bootcamp

Från överproduktion till on demand. Från linjär till cirkulär. Från dold till transparent. Textilindustrin brottas med flera stora utmaningar och nu behövs det lösningar för att göra de förflyttningar som krävs för att bli en hållbar industri för framtiden. Ansökan till 2024 års NEST bootcamp är öppen för entreprenörer som vill bidra till att förändra textil- och modebranschen.

Nu är det dags för den tredje upplagan av NEST katapultprogram som ger entreprenörer chansen att delta i bootcamp, affärsutvecklingslabb, nätverkande m.m. Programmet avslutas med en pitchfinal där de vassaste idéerna får delta och en startup vinner 75 000 kr i stipendium från TEKO, samt erbjuds en unik möjlighet att fortsätta stöttas av arrangörerna, deras nätverk och inte minst finansiering med upp till 300 000 kr.

– Vi söker entreprenörer med innovativa affärsidéer som vill göra impact inom textil- och modeindustrin. Det kan handla om allt från att skapa nya innovativa material till att minska andelen returer. Transparens är ett område som kommer att få mycket fokus framöver genom EUs kommande lagar om digitala produktpass. Självklart är tech och AI oerhört spännande att se vad det kan skapa för lösningar för branschen, säger Annelie Rådhall, programchef för NEST.

NEST - New Entrepreneurship for a Sustainable Textile industry är ett nationellt initiativ som startades 2021 av Borås INK, eXpression Umeå, Xplot i Lund och Sting i Stockholm för att genom att kombinera olika specialistområden inom tech och textil skapa en plattform för att identifiera och utveckla tillväxtbolag som med nya lösningar som kan bidra till den omställning textilbranschen behöver göra.

Nytt för i år är att NEST bootcamp kommer att hållas i Textile Fashion Center i Borås den 14-15 mars, med inspirerande föreläsningar, kreativa workshops och visning av innovativ utveckling av forskare och innovationstekniker från Science Park Borås. På kvällen har deltagarna möjlighet att vara en del av en kurerad middag med entreprenörer, partners, politiker, näringsliv och deltagare från innovationsstödsystemet.

Målet med NEST bootcamp är att ge kunskap och inspiration som lyfter deltagarnas idéer, möten som öppnar dörrar och skapar samarbeten för framtiden. Under hela bootcamp finns affärsutvecklare från arrangörerna tillhands för att handleda workshops tillsammans med föreläsare, men också ge förslag på modeller och mallar som kan vara till stöd för att ta nästa kliv i bolagets utveckling. Efter NEST bootcamp får samtliga deltagare möjlighet att delta i ett digital affärsutvecklingslabb. Resultatet av affärsutvecklingslabbet används för att utvärdera vilka 15 idéer som får chansen att delta i NEST pitchfinal.

Initiativet NEST stöttas av såväl Textilhögskolan i Borås, Science Park Borås och TEKO – branschföreningen för Sveriges textilbolag. Partners till NEST är också flera aktörer från näringslivet; Textilia, Association of Swedish Fashion Brands, Sandqvist, Södra och OnceMore®, Gina Tricot och Kappahl. NEST partners bidrar till NEST genom att medverka på bootcamp, delta i kurerade middagar, men inte minst genom att sitta i juryn vid den avslutande pitchfinalen.

Ansök till NEST Bootcamp senaste den 18 februari.

Inkubatorn i Borås AB, Textile Fashion Center
Skaraborgsvägen 3 B, Box 8000
501 18 Borås
Borås stad
Sverige
VAT nummer: SE5566857362

Kontaktperson

SK
Senaste inläggen från Inkubatorn i Borås AB, Textile Fashion Center
Ladda fler inlägg

Sänd till en kollega

0.095