23948sdkhjf
Innehållet nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Dela sida
Sponsrat innehåll

RAJA Group använder GCI verktyget för att mäta sina utsläpp av växthusgaser

Eftersom rapporteringskraven fortsätter att växa behöver vi få en tydligare bild av vårt klimatavtryck.

Från 2025 och framåt kommer europeiska företag med över 250 anställda och en omsättning på 40 miljoner euro att behöva offentliggöra information om hur de hanterar sociala och miljömässiga risker. Detta EU-krav kommer att gälla för företag med över 500 anställda redan 2024. Utsläpp av kol och andra växthusgaser (GHG) är bland de mest kritiska miljömässiga Key Performance Indicators (KPI:er).

Att rapportera företagsomfattande växthusgasutsläpp är dock ett komplext åtagande. För att förenkla uppgiften har RAJA Group anlitat tjänster från GCI (Global Climate Initiatives), ett företag som tillhandahåller en digital koldioxidräknare. Några av dess uppmärksammade kunder är byggföretaget Bouygues och A.S.O. (arrangören av Tour de France). När bedömningen är klar kan GCI ge rekommendationer för åtgärder.

Detta är den första instansen av företag i RAJA Group som använder samma mätverktyg. Cenpac, Morplan, RAJA UK, Mondoffice, Kalamazoo och några andra har redan tillhandahållit all efterfrågad information, medan andra håller på att göra det. Att konsolidera alla uppgifter kommer att möjliggöra en mer sammanhängande helhetsbedömning.

En teknisk utmaning

Att bedöma ett koldioxidavtryck innebär flera beräkningar. Till exempel måste företagen ta hänsyn till sin årliga elförbrukning och den energimix de använder. Dessutom måste de registrera de tillryggalagda avstånden och de transportmedel som används för att skaffa förnödenheter och distribuera sina produkter. Genom att göra en serie uppskattningar post för post kan de bedöma den totala nivån av utsläpp.

Att uppskatta indirekta utsläpp är särskilt utmanande, eftersom detta kräver data från leverantörer och kunder. Det är här GCI (Global Compact Initiatives) spelar en avgörande roll. Dess onlineplattform tar hänsyn till alla tre "scopes" och alla utsläppsposter. Uppgifterna behöver fyllas i av oss, såväl som av våra leverantörer.

Detta är särskilt viktigt eftersom "indirekta utsläpp kopplade till företagets värdekedja" (Scope 3) i allmänhet överstiger utsläppen från direkt verksamhet. En stor del av våra utsläpp kommer från uppströms transporter och distribution.

Rajapack AB
Logistikvägen 2
438 70 Landvetter
Göteborgs stad
Sverige
VAT nummer: SE5568762651

Kontaktperson

RC

Sänd till en kollega

0.095