23948sdkhjf
Innehållet nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.

Sverige hade rätt angående corona:

| Medlemsnyhet | Företag Nordiske sponsrat innehåll

Arbetsmiljöverkets regler inspirerar andra länder!

Alla länder i världen blev överrumplade av coronaviruset. Eftersom det är ett virus som man inte har känt till sedan tidigare så har alla länder helt i sin natur valt att tackla viruset på olika sätt. I Sverige har vi valt en mer öppen modell, där butiker till dels har kunnat vara öppna under krisen.

Det har ställt höga krav på skyltningen och informationen till kunderna som rör sig i butikerna, och det är arbetsmiljöverket som har infört bestämmelserna om skyltning och information, något alla butiker måste följa. 

Svenska modellen: Har kallats katastrof internationellt – nu en succé.

Svenska-modellen kallas ofta Sveriges hantering av coronaviruset, vilket har varit mycket kritiserat från flertalet länder. Men på senaste tiden har trenden svängt om och Sverige är nu ett av de länder med lägst smittspridning i hela EU.

Det har fått många länder att intressera sig för hur Sverige har hanterat krisen. Med skyltar och information har Sverige valt en informativ väg där individen har förväntats att ta ansvar – något som har burit frukt.

Eftersom regeringen har valt att lägga ansvar på handels och de enskilda butikerna för att förhindra smittspridning i butik, har alla butiker i Sverige olika lösningar. Men en genomgående trend kan man givetvis se, och det är framför allt tre övergripande typer av informativ kommunikation som förmedlas till butikernas kunder.

Det finns 3 olika typer av skyltning i butiker runt om i landet. Vi ska ta och titta närmare på hur de olika typerna av kommunikation skiljer sig åt.

●       Skyltar med information
Rent informativt har många butiker valt att placera ut skyltar i butikerna med information som kan vägleda kunder till hur de ska bete sig i butiken ifråga. Det kan bland annat ha varit information omkring att hålla avstånd, var handdesinfektion finns och var man kan vända sig i butiken om man har frågor angående coronaviruset.

●       Uppmaningar
Inte bara information har varit nödvändig, även uppmaningar till kunder och förbipasserande. Det kan röra sig om uppmaning om att desinficera händerna i entrén, när man stiger in i en butik. Precis på samma sätt har många butiker valt att sätta digitala skyltar med uppmaning om att desinficera händerna eller använda handskar i exempelvis matbutikerna.

●       Förbud
Även skyltar med förbud kopplade till coronaviruset har varit en del av strategin. En del butiker har ställt upp skylthållare med en skylt där det framgår vad man får och inte får göra. Även i vissa parker har det satts upp skylthållare med saker som förbjudits på grund av coronaviruset.

Varför behövs skyltar?
Att skylta med information, uppmaningar och förbud gör att allmänheten hela tiden blir påmind om att coronaviruset fortfarande finns i samhället. Det leder i sin tur till att man hela tiden har reglerna och uppmaningarna i bakhuvudet, så att man inte glömmer att använda handdesinfektion eller att tvätta händerna.

När butikerna valt att skylta med information eller uppmaningar, som det i de flesta tillfällen har rört sig om, har de ofta valt att placera skyltarna i skyltfönstret eller vid entrén till butiken. Det är en strategiskt bra lösning, eftersom alla kunder och förbipasserande då möts av den informationen.

Medlemsnyhet

Företag
Nordiske sponsrat innehåll

Sänd till en kollega

0.063