23948sdkhjf
Innehållet nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.

Utbildningen som förändrar modebranschen

| Medlemsnyhet | Företag Företagsekonomiska Institutet 1888 AB

Nu startar FEI en chefsutbildning för de som vill påverka modebranschens framtid. Digitalisering, nya konsumtionsmönster, miljö och etik är allt mer vägande förutsättningar som gör branschen till både utmanande och intressant att arbeta inom.

– Vill man vara med och bidra till omställningen i modebranschen är det rätt tid att engagera sig nu, och arbetar man redan inom mode är utbildningen ett sätt att göra karriär. Branschen ställer höga krav på ledare och chefer, de måste ha bred och komplett kunskap för att ta rätt beslut när så många krafter påverkar affären, säger Marcus Bergman, lärare på FEI:s utbildning Fashion Management with Marketing. 

Modebranschen genomgår just nu den största förändringsprocessen genom tiderna. Förutom att begreppet mode blivit mer komplext och avviker mot de tidigare dominerande säsongstrenderna, utmanas alla aspekter som driver branschen framåt av mer djupgående förändringsprocesser. Allt från cirkulära material inom produktion och digitalisering till flertalet etiska ställningstaganden har adderats som affärsmässiga förutsättningar.

– Branschen behöver ny och mer kompetens för att klara av denna enorma omställning. Att lyckas idag faller inte bara på unik design, företag måste förhålla sig till ekonomi, ekologi, etik och estetik [modebranschens fyra E]. Sedan har konsumtionsmönstren förändrats vilket också ställer krav på ny marknadsföringskompetens.

I Sverige har vi en lång industrihistoria av textil och mode, branschen lever i högsta grad kvar och det finns gott om både nya och tidigare etablerade internationella framgångsexempel såsom NA-KD, Nudie och H&M.

– Den svenska modebranschen har förvandlats till en handelsbransch, massproduktionen har försvunnit från landet och olika varumärken kommer och går. Men branschen som helhet växer, vi är bra på att kombinera nya och gamla kompetenser som hantverkskunnande, entreprenörskap, digitalisering, miljö, etik och estetik.

Nu i september 2020 startar en ny utbildning i Sverige, Fashion Management with Marketing, som riktas till alla som är intresserade av en karriär inom modebranschen och redan har en tvåårig YH-examen eller en högskoleexamen på minst två år. Utbildningen ges i samarbete med universitetet Solent University i Storbritannien.

– Brittiska utbildningar inom mode utgår alltid från ett längre tidsperspektiv, ända tillbaka till Englands industrialisering som var inom textil, och studerar hur det påverkat samhället. Samma frågor om påverkan på samhället ställer vi idag på utbildningen, och det gör även många unga som ifrågasätter eller vill börja arbeta inom mode.

– Kursplanen utgår från en gedigen tradition och ger ny kunskap inom hållbara processer och digital marknadsföring som behövs för att förstå och vara med att lösa framtidens stora frågor, säger Marcus Bergman, lärare på FEI:s utbildning Fashion management.

Utbildningen Fashion Management with Marketing leder till en kandidatexamen, som en top up-utbildning för de som redan har en YH-utbildning eller högskoleexamen som grund. Utbildningen ges av FEI i samarbete med det brittiska universitetet Solent University, Southampton.

Läs mer om utbildningen


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.

Medlemsnyhet

Företag
Företagsekonomiska Institutet 1888 AB

Kammakargatan 10
111 40 Stockholm
Sverige
Företagsekonomiska Institutet 1888 AB

Bilder och video

Marcus FEI fashion mode

Sänd till en kollega

0.079