23948sdkhjf
Innehållet nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.

Produktfotografering – från hantverk till industri

| Medlemsnyhet | Företag Pagono AB - Produktfotografering Mode & Sport

De flesta företag jag kommer i kontakt med anser att produktbilder är otroligt viktiga för deras affär, och den gamla devisen ”en bild säger mer än tusen ord” citeras frekvent. Men hur har fotobranschen påverkats av e-handelns starka framväxt?

Dagens företag efterfrågar fler bilder, bättre bilder och de strävar efter att vara mer konsekventa i sitt uttryck. Bland just e-handlare pratar man om volym som en väg till framgång – och då handlar det ofta om en flerfaldigt ökad volym av bilder.

Fotografens våta dröm – eller?

Låt oss ta ett exempel: Ett företag som har 1 000 produkter i sitt sortiment och årligen byter ut 40 % av sortimentet behöver kunna hantera fotografering av 400 produkter per år. Med 2–4 bilder per produkt ger det ett behov av 800–1600 nya produktbilder per år.

Och nu talar vi ändå inte om en särskilt stor aktör inom e-handeln. Det är inte ovanligt att företag har 50 000–100 000 produkter i sitt sortiment. Med andra ord: Detta borde väl innebära att produktfotografernas absoluta glansdagar är här? Nja, inte riktigt.

Ny teknik utmanar traditionella fotografer

Baserat på det ökade behovet av bilder skulle man kunna tro att fotograferna har blivit en allt viktigare resurs för e-handlare, men tyvärr är det inte så. Parallellt med att e-handeln vuxit har man också brutit ny mark inom automatiserade lösningar för fotografering.

I dag finns det ett antal företag som levererar paketlösningar för produktfotografering. Styleshoots, Orbitvu, Packshot Creator, Ortery och Looklet är några av dem. Något alla har gemensamt är att de vill förenkla produktionen av produktbilder.

Hur har dessa aktörer lyckats med konststycket att utmana en hel bransch? Och vilka fördelar innebär den nya tekniken för dig som beställare av produktbilder? 

Läs hela artikeln här

Fred Bertenstam
Produktionsexpert och grundare av Pagono AB


Kommentarer

Axel Pedersen
gud så tråkig artikel. märks tydligt att det är indirekt marknadsföring från pagono. därutöver är det inte ens en attraktivt, nytt eller konstnärlig själ i detta. blir mindre sugen på mode generellt av att läsa, synd!

Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.

Medlemsnyhet

Företag
Pagono AB - Produktfotografering Mode & Sport

Flygfältsgatan 15
128 30 Skarpnäck
Sverige
Pagono AB - Produktfotografering Mode & Sport

Sänd till en kollega

0.047