23948sdkhjf

Kavat till Pitti Uomo

Skofabriken har tagit ett rejält omtag om vuxensortimentet. Ny huvudansvarig har ett förflutet hos Aldo Brue.

Kavat drar igång sitt 75-årsfirande med att närvara på herrmodemässan Pitti Uomo som äger rum i Florens den 7 till 10 januari.

Satsningen är en del i att Kavat nu lägger ännu större fokus på herr- och damskolinjerna som också relanserades för vår och sommar 2020.

På herrmodemässan i Florens ska skoföretaget visa herrmodelinjen som är en viktig del i att Kavat under 2019 tagit ett stort omtag kring vuxensortimentet inför det kommande året.

Frilansdesigner Lovisa Carlsson, med förflutet hos Acne Studios och Vivienne Westwood, har renodlat skoföretagets design- och formspråk.

I somras rekryterade Kavat även Sergiu Sumcutean, tidigare fabrikschef hos italienska premiumtillverkaren Aldo Brue. Med 20 år hos Aldo Brue har han tagit stor erfarenhet och kunskap med sig till Kavat och han får också huvudansvaret för dam- och herrskosortimenten.

Vi tror att framtiden för mode kommer att handla mer om kvalitet än kvantitet. Less is more. Och att vi med vårt miljövänliga hantverk nu kan ta plats på Pitti Uomo visar att Kavat är på helt rätt väg, uppger Magnus Ericson, vd till Habit.

Vi tror på spårbarhet och verkliga värden. Vår kvalitet och hantverk erbjuder en stark produkt för den stilmedvetna konsumenten. I den ständigt föränderliga modebranschen ryms i dag ett mycket starkt intresse för design med ett verkligt arv. Det matchar perfekt den riktning vi nu tar med våra herr- och damlinjer. Vi ser fram emot att vara en del av Pitti Uomo. För att träffa människor, visa vår produkt och att berätta varumärkets historia, säger Magnus Ericson, vd Kavat i en kommentar till mässatningen som han menar nog kan förvåna vissa.

Till Habit uppger Magnus Ericson att Kavat är inne i en omställningsprocess som påbörjades 2017 och som inte bara handlar om relansering av vuxenskosortimentet utan skobolaget jobbar även stenhårt för att digitalisera och internationaliserar företaget.

Stora delar Kavats vuxensortiment säljs endast online i skoföretagets egna regi samt via noga utvalda partner i en selektiv distributionsmodell. I de egna butikerna står vuxensortimentet numera för 1/3-del av omsättningen.

Förutom Pitti Uomo ställer Kavat även ut på Ispo och NeoNyt i Berlin och på samtliga mässor har skoföretaget stort fokus på vuxensortimentet.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062