23948sdkhjf

Ger upp Köpenhamn – redo för London

Tillväxtbolaget John Henric stänger butiken i Danmark och blickar mot London. Oavsett utgången av Brexit.

John Henric är inte det första svenska retailbolag att ge upp Danmnark och Köpenhamn.

Efter två år på Ströget insåg grundarna bakom John Henric, John Ekström och Nicklas Nordbergh, att det inte gick längre. Butiken tickade pengar. De bestämde sig för att klappa igen. Sista dagen var 10 november.

Före stängingen var det hektiska veckor med utförsäljning. 

– Att stänga en butik är oftast väldigt lönsamt. Folk blir som galna när det är utförsäljning. Det gick supersuperbra. Vi täcker kostnaderna för förlusterna i år, förhoppningsvis hämtar vi hem pengarna och går med plus, säger John Ekström, vd, till Habit.

Det är första gången sedan starten 2009 som bolaget har behövt stänga en butik. Men det oroar inte John Ekström det minsta, eftersom övriga butiker går med vinst.

– Våra första tolv butiker etablerades med väldigt bra lönsamhet, så vi har känsla för butikslägen. Vårt koncept kräver mycket insyn, ’windows’, då alla våra produkter med mycket färg lockar folk att gå in i butikerna. I Köpenhamn var det extremt lite insyn. Vi var medvetna om det, men hoppades på den stora stömmen av folk som rör sig på Ströget.

Köpenhamnshyran ligger i nivå med London, påpekar John Ekström. Det är inte första gången som han utrrycker förhoppningar om att öppna i den brittiska huvudstaden.

– Med erfarenhet av Köpenhamn betyder det att vi kan öppna i London utan att egentligen riskera något. Bolaget fortsätter på plus. Utvecklingen har lärt oss att hantera en sådan investering och klara det. Det har gett oss självförtroende att testa ett nytt land.

Brexit då?

– Vi vill öppna oavsett Brexit, om jag ska vara ärlig. Det handlar om att hitta ett bra läge, den perfekta lokalen. Vi har god kontakt med fastighetsägare, många tycker det är ett väldigt bra koncept. Vi vill öppna nästa höst och under tiden köra hårt.

Snart är det premiär för den utbyggda butiken i Sturegallerian i Stockholm.
– Den är dubbelt så stor som den tidigare och ny inredning, ny mjukvara med mera, säger John Ekström.

2018 ökade John Henrics omsättning med 32 procent till 62 miljoner kronor. EBITDA-marginalen uppgick till 4 procent.  

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.079