Sellpy gör alla sålda plagg säljbara igen
Sellpy, som H&M häromdagen blev majoritetsägare i, lanserar i dag tjänsten Sellpy Circle. Den innebär att de kunder som har köpt varor hos Sellpy enkelt ska kunna lägga upp dem till försäljning igen. Sellpy återanvänder då både produktbeskrivning och bilder, sköter fraktbokning och kontakt med köparen. Varan skickas inte via Sellpy, utan direkt mellan säljare och köpare.
– Om man lägger ut varan på det här sättet får kunden behålla 80 procent av försäljningsvärdet, säger Gustav Wessman, marknadschef hos Sellpy, till Habit.
Det innebär det dubbla jämfört med vad säljaren får med Sellpys traditionella säljtjänst där kläderna hämtas hos säljaren, värderas och läggs ut till försäljning av bolaget.
Inom kort kommer Sellpy även göra alla varor som har sålts på bolagets e-handel sedan starten tillgängliga, närmare bestämt 4 miljoner varor.
– Om man har missat ett guldkorn tidigare så kan en förfrågan skickas till den person som köpte varan om att det finns någon som är intresserad att köpa den, berättar Gustav Wessman.
Är det inte risk att plaggen inte finns kvar efter så många år?
– Så kan det absolut vara. Men vi kommer premiera varor som såldes relativt nyligen, kanske senaste året.
Om man inte vill bli kontaktad, hur funkar det?
– Man ska kunna tacka nej till den typen av kontakt. Men du behöver inte aktivit ha sagt att jag vill att varorna läggs ut igen.
Intresset av den nya tjänsten är stor, menar Wessman.
– Av våra undersökningar är det en stor andel av de som använder vår tjänst i dag som verkligen ser poängen med att sälja en vara direkt.