Stark tillväxt för second hand-utmanaren Sellpy
Det går bra för Sellpy, start up-bolaget som via sin marknadsplats hjälper privatpersoner att sälja begagnade klädesplagg eller felköp från nätet. Uppstickaren, som tar marknadsandelar från klassiska köp- och säljtjänster som Tradera och Blocket, växer snabbt.
Sellpy fördubblade sin omsättning till 86 miljoner kronor under 2017. Det färska bokslutet för 2018 visar på en fortsatt stark tillväxt och en nettoomsättning på 117 miljoner kronor, rapporterar Breakit.
Fokus ligger på fortsatt tillväxt.
– Vi fortsätter investera i tillväxt, ett nytt lager, och det är klart att det kräver kapital. Vi är överlag nöjda med siffrorna, vi är inte lönsamma men är inte långt därifrån, säger Michael Arnör, Sellpys vd och grundare, till Breakit.
Sellby har i dag runt 200 anställda och kallar sig Sveriges största e-handel för second hand. Över 7 miljoner varor uppges ha förmedlats genom plattformen.
När kunderna säljer sina kläder genom Sellpys marknadsplats slipper de själva att fotografera, annonsera eller hantera försäljningen. I gengäld får de dela med sig av vinsten till bolaget.
H&M är genom sin investeringsgren, Colab, en av de största investerarna i Sellpy. Klädjätten har tidigare gått in med runt 30 miljoner kronor i start up-bolaget.