23948sdkhjf

Kavat rekryterar och startar nytt dotterbolag

Skoföretaget rekryterar trio med kompetens från bland annat Lundhags, Naturkompaniet och Scorett. Därtill startas dotterbolag med kontor och showroom i Tyskland.

I början av 2018 startar Kavat dotterbolag i Tyskland med kontor och showroom i Düsseldorf. Nyligen öppnade det Kumlabaserade företaget en ny fabrik i Bosnien och Hercegovina.

Nu stärker bolaget dessutom upp på en rad nyckelfunktioner på huvudkontoret i Kumla. Till posten som ny marknadschef har Anders Blomster rekryerats. Han kommer närmast från Lundhags där han varit global marknadschef. Han har även ett förflutet från arbetet som marknadschef på nätbutiken Outnorth och på Naturkompaniet där han bland annat var med och startade kundklubb och kundmagasinet 365. Anders Blomster tillträder senast i mars.

I mars tillträder även Alexander Franssén som ny logistikchef. Han är civilekonom med industriell inriktning och kommer närmast från Saab Bofors Dynamics i Karlskoga, där han varit Strategic Sourcing Manager. Alexander Franssén får även sällskap inom logistik och produktion då Maria Hjerpe förstärkeravdelningen med ansvar för beställningar till varumärkets fabriker.  Maria Hjerpe har gedigen erfarenhet av skobranschen och har i fler än tio år jobbat med inköp hos Scorett och Nilson Group i Varberg. Hon kommer närmast från HTH Kök.

 Därtill får Johan Munters större ansvar för skoföretagets försäljning i Norden när marknaden konsolideras och förändras med färre men större kunder. Skoföretaget menar att det i grunden förändrar säljrollen till mer affärs- och kundutvecklande roll.

Skobolaget väntas omsätta 117 miljoner under innevarande år vilket är nytt rekord. Därmed faller även en bonus ut då ägarna ringmärkt att en procentandel av vinsten ska gå till personalen.

Det är också en del av Kavats filosofi om en sorts inneboende jämlikhet, med en personalbonus som utfaller då de når sina mål. Trots allt är Kavats framgång resultat av en kollektiv insats”, uppger skoföretaget i ett mejl till Habit.

Vidare tittar skoföretaget på distribution, genom externa distributörer, i Asien och Nordamerika som en del av tillväxtstrategin men det kommer ske under 2019 och 2020 då skofabriken firar 75 år. Nu ligger fortsatt fokus på befintliga marknader som är Norden, Tyskland, Österrike, Schweiz, Ryssland och Benelux.

 

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062