23948sdkhjf

Wacay satsar digitalt fysiskt

Modebolaget tar in 4,5 miljoner för lanseringen av digitalt koncept i fysisk butik. Satsningen presenteras med en testpilot på Vallgatan 12 för att följas av Åhléns City.

Göteborgbaserade Wacay Weekend Adventure Company planerar att inför våren presentera konceptet e-tail in retail i ett tiotal butiker, bland annat Åhléns City.

Men redan nu presenterar modeföretaget en testpilot på butiken Vallgatan 12 i Göteborg. Konceptet går ut på att fysiska butiker erbjuder ett bassortiment från märket och sedan i anslutning ett bredare sortiment på digital skärm.

Tekniken är framtagen i partnerskap med Göteborgsbaserade startupen Touchtech som även arbetar med bland andra Eton.

Företaget tar in 4,5 miljoner kronor i extern finansiering för att möjliggöra satsningen och pengarna kommer bland annat från Wellstreet, entreprenören Alexander Hars, Thommy Nilsson som tidigare arbetat som vd för Kappahl och JC samt med Kavat och XXL. Därtill finns Josef Lind tillsammans med en icke namngiven investerare i investeringsgruppen.

- Detaljhandel har förändrats och ändras kontinuerligt. Varumärken öppnar egna flaggskeppsbutiker, online- och popup-butiker. Det innebär att de traditionelladetaljhandlarna får en ännu mindre andel av försäljningen samtidigt som hyrorna ökar medan områdena blir begränsade. Vi vill flytta in den digitala handeln in i de fysisk butikerna, samtidigt som vi ger konsumenterna en större valmöjlighet utan någon risk, säger Magnus Liljeblad, medgrundare och vd i en kommentar.

Varumärket lanserades i slutet av våren via ett fåtal utvalda återförsäljare samt via den egna e-handeln.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063