23948sdkhjf

Stadium hållbarhetsrapporterar

För tredje året i rad släpper Stadium sin årliga hållbarhetsrapport som visar på minskade koldioxidutsläpp och mindre energianvändning

 

Stadium skriver i ett pressmeddelande att deras hållbarhetsrapport för verksamhetsåret 2015-2016 blir den tredje i ordningen och att den för första gången har blivit externt granskad.

Rapporten har kontrollerats av Ethos International i enighet med AA 1000 Assurance Standard. En internationellt erkänd standard för granskning av hållbarhetsinformation, som täcker både kvalitét och innehåll.

– Vi var först i sportmodebranschen med en hållbarhetsrapport och såvitt jag vet blir vi även först med att få den granskad av en extern part. I rapporten kan vi också se att vi tagit flera steg framåt och nått flera av våra mål för 2020, och utifrån Ethos rekommendationer kan vi öka takten ytterligare, säger Karl Eklöf, vd på Stadium.

Leverantörer sägs upp
Kontinuitet och dialog har visat sig vara en nyckel i Stadiums hållbarhetsarbete och under 2015-2016 har 55 procent av volymerna tillverkats av en leverantör som Stadium jobbat med i mer än tio år.

En del i hållbarhetsarbetet är att genomföra fabriksbesök och under verksamhetsåret 2015-2016 har ett fåtal av dessa besök lett till att leverantörer har sagts upp. Dessa leverantörer har inte följt de krav som finns och de har heller inte visat tillräckligt engagemang för att genomföra de förbättringar som behövs.

– Det är givetvis aldrig roligt att behöva säga upp en leverantör men om de inte visar att de är beredda att möta våra krav när det kommer till hållbarhet är det ett självklart beslut. Däremot är det fantastiskt att se utvecklingen hos våra samarbetspartners som vill vara med oss på den här resan och delar vår syn på hållbarhet, säger Karl Eklöf, VD på Stadium.

Hållbarhetsmål 2020

Stadium har fastställt ett antal hållbarhetsmål som ska vara infriade senast år 2020. Där ingår bland annat nolltolerans mot att använda vissa farliga kemikalier i produktionsprocessen och en fördubbling av antalet hållbara produkter. Stadium ska dessutom utöka sortimentet av etiskt- och hållbarhetscertifierade produkter.

Nyckeltal från Stadiums Hållbarhetsrapport 2015-2016:

  • Stadium har minskat koldioxidutsläppen med 201 ton enbart på grund av förbättringar av interna processer. Totalt har koldioxidutsläppen minskat med 441,9 ton jämfört med tidigare verksamhetsår.
  • 144 ton kläder, skor och sportutrustning har skickats till krisdrabbade länder som Syrien, Irak, Ukraina, Grekland och Moldavien via Stadium-initiativet re:activate.
  • Stadium har intensifierat samarbetet med Better Cotton Initiative, bland annat kring projektet Female Cotton Farmers, där ca 1500 kvinnliga bomullsodlare i Indien utbildats i syfte att förbättra de ekonomiska, miljö-och hälsomässiga förutsättningarna i regionen.

Dela på sociala medier

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063