23948sdkhjf

Så kan företag tjäna på returer

Returer behöver inte bara vara av ondo, visar ny forskningsrapport från Handelsrådet.

Returer behöver inte bara vara ett aber för detljhandelsföretagen, det konstateras av fyra forskare vid Centrum för handelsforskning vid Lunds universitet och Linnéuniversitet i en studie och menar att företagen i själva verket kan  tjäna på returerna på längre sikt.

Resultaten visar att returpolicies är viktiga för konsumenternas tillit och köpavsikt. Mycket för nöjdare kunder är köpare som ofta kommer tillbaka och framförallt får tillit till företaget. Forskarkvartetten tycker att handlarna ska se returprocessen som en service som tillför värde och en möjlighet att studera konsumtionsflödet.

De går så långt som att mena att returprocessens utformning kan vara en viktig pusselbit och nära på avgörande för företagens överlevande i allt mer konkurrensutsatt detaljhandelslandskap.

− Vi ser i vår studie att återkommande kunder som returnerar varor är mer lönsamma än kunder som inte skickar tillbaka produkter, säger Daniel Hellström, forskare vid Centrum för handelsforskning vid Lunds universitet och ansvarig för forskningsprojektet om kundreturer.

12 e-handelsföretag och 730 konsumenter har ingått i studien som finansierats av Handelsrådet och pågått under 2014 till 2016. Här finns rapporten.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094