23948sdkhjf

Trög tillväxt i modehandeln

HUI Research presenterade på tisdagen nedjusterade prognoser för detaljhandeln och nämner att stora branscher som modehandeln har svårt att få fart på tillväxten.

I rapporten skriver HUI Research att den svenska detaljhandeln visar något avtagande tillväxt, särskilt inom stora branscher som mode och hemelektronik, och justerar därför ned tillväxtprognoserna för innevarande år och 2018. Prognosen för den totala detaljhandeln ligger för 2017 på 2,5 procent mätt i såväl löpande som fasta priser. Även gällande 2018 ligger prognosen på en tillväxt om 2,5 procent i löpande respektive fasta priser. För sällanköpsvaruhandeln justeras tillväxten ned till 2,5 procent mätt i löpande priser.

De är de starka jämförelsetalen som många branscher mött under första halvan av året som gör att tillväxten inte kan fortsätta vara lika hög. Därtill tillkommer konkurrens från utländska aktörer i ett snabbt förändrat detaljhandelslandskap.

– Detaljhandeln har visat tillväxt varje år under 20 års tid och även 2017 kommer att bli ett tillväxtår, om än svagare än de tre senaste åren, säger Michael Cronholm, konsultchef på HUI Research i en kommentar.

Lågräntemiljö, befolkningstillväxt och allt fler sysselsatta gör ändå att svenskarnas konsumtionsutrymme bedöms som bra och fortsatt relativt gott under innevarande år.

Utsikterna för svensk konjunktur under innevarande och 2018 bedöms som goda men något dämpade. HUIs prognos för BNP-tillväxten 2017 och 2018 ligger kvar på 2,4 respektive 2,1 procent.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.125