Djärva inköp, lyckad handel

| Av Katarina Angelin | Tipsa redaktionen

Att starta ett nytt varumärke torde vara bland det mest vågade man kan ägna sig åt inom modebranschen.

Alla som inte har kallet, kreativiteten, eller helt enkelt förmågan att skapa mode kan skatta sig lyckliga över att det finns andra som tar den bollen. Utan dessa kreatörer skulle branschens nerv helt försvinna.

Jag tänker på det efter ett spännande samtal, om allt från inspiration till konkurrens, med fem vitt skilda svenska designer, läs hela diskussionen med start på sidan 42 i detta nummer. Alina Bendikova, grundare och designer på det tre år gamla dammodemärket Arethé Stockholm, beskriver sina kollektioner som en slags japansk gatustil med asymmetri och androgyn framtoning. Silhuetten är överdimensionerad. Jag skulle säga att det handlar om spetsiga plagg som tar för sig, men utan att vara ett dugg otillgängliga. Enligt Alina Bendikova innebär bara det faktum att hon är ny på marknaden en brant uppförsbacke.

”Hade det stått Acne Studios på etiketten hade ingen ifrågasatt priset eller silhuetten. Det handlar mer om hypen kring ett varumärke än om kläderna.”

Läs också: Branschdag om nycklarna till tillväxt

Inköparna är så klart medvetna om konsumenternas inneboende beteende och flertalet ställer sig avvaktande inför nya varumärken vid inköp. Så upplever Christian Lippich sin position på marknaden med det knappt ett år gamla varumärket Dailyroutine: ”Jag har träffat väldigt få inköpare som säger wow, det här kör vi på. Även om de tycker att varumärket är fantastiskt.” Istället satsar inköparna på de säkra korten.

Samtidigt har den fysiska handeln det kämpigt och beskylls allt som oftast för att vara tråkig och fantasilös. Här råder ett slags status quo. Tids nog lär sig kunden att de roliga nyheterna hittar man inte i butikerna, de söker man på nätet. Var finns då incitamenten för att besöka butikerna överhuvudtaget? Mitt förslag är att ta med den frågeställningen in i vårens inköpssäsong. En pålitlig bas är givet, men alltid kryddad med något extra. Kanske något från de nyskapande streetbetonade varumärken som Habit International presenterar i detta nummer.

 God läsning!

Mer om: Habit


Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Zalando och Bestseller i nytt samarbete

De båda modeföretagen har ingått ett joint venture för delat ägarskap av digitalhandelsplattformen FashionTrade.com.

Stadium hållbarhetsrapporterar

För tredje året i rad släpper Stadium sin årliga hållbarhetsrapport som visar på minskade koldioxidutsläpp och mindre energianvändning

Almedalsgarderoben öppnar igen

Debenhams vinst minskar

Öppnar dörr till Kina

I morgon, onsdag öppnar “KAIMEN – The Swedish Brand Store” en multibrand och multi-kategori-butik på världens största e-handelssajt Alibaba-ägda T-mall.com.

Svenskt underklädesmärke lanseras

Grandpa följer upp succén

Arkiv

Världsbäst på e-köp

Nu kan Amazonkunder testa hemma

Habit på plats i Almedalen

Under rubriken Framtidens handel – är digitalisering receptet för en blödande cityhandel?– deltar en namnkunnig skara branschaktörer. Arrangemanget är ett samarbete mellan AMF Fastigheter och Habit.

Gants vd till Vitamin Well

De återlanserar livsstilsmärke

Göteborgsmärket gör comeback och ingår nu i Molino PR:s portfölj.

Anrikt brittiskt till Kullenberg

De ska representera Private White V.C. i Skandinavien.

Så kan företag tjäna på returer

Returer behöver inte bara vara av ondo, visar ny forskningsrapport från Handelsrådet.

Dit går Klättermusen

Utökad skosatsning för Londonmässa

Kundanpassning minimerar returer

Ett traditionellt tillverkande företag, med djupa rötter i Knallebygdens textilindustri, driver i dag 9 butiker i Stockholm, London, New York, Malmö och Köpenhamn med en omfattande e-handel integrerad i helheten.

Kundanpassning minimerar returer

Ett traditionellt tillverkande företag, med djupa rötter i Knallebygdens textilindustri, driver i dag 9 butiker i Stockholm, London, New York, Malmö och Köpenhamn med en omfattande e-handel integrerad i helheten.

Butiker för Esprit i konkurs

I början av juni försattes bolagen bakom fem butiker i Sverige i konkurs.

Hon lämnar Marketplace

RNB kämpar på

Modekoncernen redovisar förbättrat rörelseresultat för tredje kvartalet men tappar försäljning. Polarn O. Pyret och Brothers utvecklas positivt medan NK och Man of a Kind går trögt.

Jascha poppar upp

Modeföretaget testar eget butiksformat utanför Stockholm.

Boozt med ny inköpschef

E-handlaren internrekryterar till posten som inköpschef.

Jobb & karriär: Ny vd till Tiger of Sweden

Han kliver på vd-posten hos modebolaget i september.

Tierra vinner outdoorpris

Nu är Klarna bank

Han har Göteborgs nöjdaste kunder

Heminredning i Femman

Skönhetskedja till Strand

Så gick H&M i maj

Han är sommarvärd

Lager 157 till Göteborgs city

Malkovich till PV

Jobb & karriär: Ny finanschef hos Bestseller

Här öppnar H&M i år

E-handlare satsar på skönhet

Sänd till en kollega

0.823