Nätmode för 3,2 miljarder

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Kläder och skor toppade listan för mest e-handlade varor under första kvartalet, enligt e-barometern från Postnord, Svensk Digital Handel och HUI Research.

Modekonsumtionen på nätet uppgick till 3,2 miljarder under årets första kvartal och den genomsnittliga månadsköpsumman uppgår till 1 094. I fjol stod modehandeln på nätet för 14 procent av branschens totala omsättning.

Kläder är, vid sidan av elektronik och möbler, en av de största kategorierna inom e-handeln räknat i kronor och ören under perioden och ligger även i topp när det handlar om antalet köp.

Var femte modekonsument besöker e-handeln för att få inspiration och uppskattar ett brett utbud men besöker inte sajter för att jämföra priser. I rapporten skriver Postnord att modekonsumenterna utmärker sig när det gäller leveranser och vill gärna ha fri frakt och retur, 45 procent tycker att det är mest viktigt. Inte oväntat är filmer och bra bilder avgörande för köp när det handlar om e-handel för mode.

I snitt handlade 17 procent av svenskarna från utlandet varje månad, 23 procent av modekosnumenterna, under inledningen av året och flest handlar från Kina som är en favorit för näthandlande svenskar följt av Storbritannien och Tyskland. När det gäller modehandeln ligger Storbritannien i topp. Zalando var den enskilt mest populära sajten och svenska modekonsumenter gillar även kinesiska Wish.

I rapporten skriver Postnord att konkurrensen från utländska aktörer ökar inom samtliga branscher, särskilt för bland annat sportartiklar. Samtidigt skriver Postnord i rapporten att det är viktigt att svenska e-handlare också ser globaliseringen som en möjlighet.

Svenska konsumenter är generellt nöjda med leveranserna från utlandet och 11 procent av konsumenterna har returnerat en vara.

– Ju mer vi handlar på nätet, desto viktigare är leveranserna för köpupplevelsen. Med snabba leveranserna, precision och valmöjligheter har svenska företag konkurrensfördelar hos svenska konsumenter, men det gäller att fortsätta utvecklas då de utländska företagen ständigt vässar sig, säger Carin Blom, detaljhandelsnanalytiker på Postnord.

Den totala e-handelskonsumtionen ökade i Sverige med 18 procent under årets första kvartal jämfört med samma kvartal i fjol. Prognosen för helåret 2017 är en tillväxt om 17 procent och en omsättning på knappt 68 miljarder kronor.



Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar

Mest läst

Startsidan just nu

Positivt för Avenyn

Nya välkända medspelare i Stockholms modevecka

Fashion Week Stockholm får ny luft under vingarna med tre nya, väletablerade partners i lika många olika branscher: mode/e-handel, betalningar och besöksnäring

Fullt tryck i Almedalsgarderoben

Redan söndag kväll bankade de första på, och på måndagen lånades ett femtiotal uppsättningar kläder ut.

Utan hållbarhetstänk sackar varumärken

Cirkulär ekonomi växer. Inom både mode, och IT har tankarna slagit rot. Men svenskarna gillar inte skavanker...

Stadium hållbarhetsrapporterar

För tredje året i rad släpper Stadium sin årliga hållbarhetsrapport som visar på minskade koldioxidutsläpp och mindre energianvändning

Almedalsgarderoben öppnar igen

Zalando och Bestseller i nytt samarbete

De båda modeföretagen har ingått ett joint venture för delat ägarskap av digitalhandelsplattformen FashionTrade.com.

Arkiv

Debenhams vinst minskar

Öppnar dörr till Kina

I morgon, onsdag öppnar “KAIMEN – The Swedish Brand Store” en multibrand och multi-kategori-butik på världens största e-handelssajt Alibaba-ägda T-mall.com.

Svenskt underklädesmärke lanseras

Grandpa följer upp succén

Världsbäst på e-köp

Nu kan Amazonkunder testa hemma

Habit på plats i Almedalen

Under rubriken Framtidens handel – är digitalisering receptet för en blödande cityhandel?– deltar en namnkunnig skara branschaktörer. Arrangemanget är ett samarbete mellan AMF Fastigheter och Habit.

Anrikt brittiskt till Kullenberg

De ska representera Private White V.C. i Skandinavien.

Så kan företag tjäna på returer

Returer behöver inte bara vara av ondo, visar ny forskningsrapport från Handelsrådet.

Gants vd till Vitamin Well

De återlanserar livsstilsmärke

Göteborgsmärket gör comeback och ingår nu i Molino PR:s portfölj.

Dit går Klättermusen

Utökad skosatsning för Londonmässa

Kundanpassning minimerar returer

Ett traditionellt tillverkande företag, med djupa rötter i Knallebygdens textilindustri, driver i dag 9 butiker i Stockholm, London, New York, Malmö och Köpenhamn med en omfattande e-handel integrerad i helheten.

Kundanpassning minimerar returer

Ett traditionellt tillverkande företag, med djupa rötter i Knallebygdens textilindustri, driver i dag 9 butiker i Stockholm, London, New York, Malmö och Köpenhamn med en omfattande e-handel integrerad i helheten.

Butiker för Esprit i konkurs

I början av juni försattes bolagen bakom fem butiker i Sverige i konkurs.

Hon lämnar Marketplace

Tierra vinner outdoorpris

Nu är Klarna bank

Han har Göteborgs nöjdaste kunder

Heminredning i Femman

Skönhetskedja till Strand

Så gick H&M i maj

Han är sommarvärd

Lager 157 till Göteborgs city

Malkovich till PV

Jobb & karriär: Ny finanschef hos Bestseller

Här öppnar H&M i år

E-handlare satsar på skönhet

Sänd till en kollega

0.14