Mobilen livsnerven för morgondagens konsument

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Med 300 modeproffs i publiken drog Modebranschens Dag i gång på Textile Fashion Center i Borås på onsdagen.

På startsidan bild på Sara Winroth, hållbarhetschef på Lindex.

På talarlistan står bland andra konsumentanalytikern Marco Wolters från GFK i Nederländerna, Björn Borgs Brand Communication Manager Johanna Juhlin och Lindex hållbarhetschef Sara Winroth.

Marco Wolters talade om den digitala infödingen och iBrains, barn och ungdomar som inte ser några gränser mellan den fysiska och digitala världen och som lever sitt liv i och genom mobilen. En generation som kräver teknisk perfektion och total användarvänlighet, ständigt vill bli överraskade och vars uppmärksamhet man har åtta sekunder på sig att fånga.

 Enligt Wolters kommer framtidens konsument att rata stora köpcentrum för upplevelsebaserade butiker i citykärnor och vi kommer att se stora e-handelsjättar öppna fysiska butiker. Behovet av att klämma, känna, titta och uppleva kommer inte att försvinna.

 Johanna Juhlin berättade om Björn Borgs resa från ”Fun and Sexy” till att bli ett ”Sport Fashion brand” genom att bygga en marknadsföring baserad på var konsumenten finns, till exempel dataspel och mobilappar – inte utifrån givna format. En flexibel marknadsföringsbudget, att agera snabbt och en scenario-planering med hänsyn till olika utfall var några av hennes tips för att nå fram till morgondagens kunder.

 Sara Winroth, hållbarhetschef på Lindex, pratade om kedjans hållbarhetsarbete.

"Lindex är världens åttonde största inköpare av ekologisk bomull. Kedjan har som mål att 80 procent av sortimentet ska vara mer hållbart 2020 - idag är man uppe i 51 procent."

Text: Christina Bild

En längre text från Habit Modebranschen Dag kommer i nästa nummer av Habit.



Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar

Mest läst

Startsidan just nu

Positivt för Avenyn

Nya välkända medspelare i Stockholms modevecka

Fashion Week Stockholm får ny luft under vingarna med tre nya, väletablerade partners i lika många olika branscher: mode/e-handel, betalningar och besöksnäring

Fullt tryck i Almedalsgarderoben

Redan söndag kväll bankade de första på, och på måndagen lånades ett femtiotal uppsättningar kläder ut.

Utan hållbarhetstänk sackar varumärken

Cirkulär ekonomi växer. Inom både mode, och IT har tankarna slagit rot. Men svenskarna gillar inte skavanker...

Stadium hållbarhetsrapporterar

För tredje året i rad släpper Stadium sin årliga hållbarhetsrapport som visar på minskade koldioxidutsläpp och mindre energianvändning

Almedalsgarderoben öppnar igen

Zalando och Bestseller i nytt samarbete

De båda modeföretagen har ingått ett joint venture för delat ägarskap av digitalhandelsplattformen FashionTrade.com.

Arkiv

Debenhams vinst minskar

Öppnar dörr till Kina

I morgon, onsdag öppnar “KAIMEN – The Swedish Brand Store” en multibrand och multi-kategori-butik på världens största e-handelssajt Alibaba-ägda T-mall.com.

Svenskt underklädesmärke lanseras

Grandpa följer upp succén

Världsbäst på e-köp

Nu kan Amazonkunder testa hemma

Habit på plats i Almedalen

Under rubriken Framtidens handel – är digitalisering receptet för en blödande cityhandel?– deltar en namnkunnig skara branschaktörer. Arrangemanget är ett samarbete mellan AMF Fastigheter och Habit.

Anrikt brittiskt till Kullenberg

De ska representera Private White V.C. i Skandinavien.

Så kan företag tjäna på returer

Returer behöver inte bara vara av ondo, visar ny forskningsrapport från Handelsrådet.

Gants vd till Vitamin Well

De återlanserar livsstilsmärke

Göteborgsmärket gör comeback och ingår nu i Molino PR:s portfölj.

Dit går Klättermusen

Utökad skosatsning för Londonmässa

Kundanpassning minimerar returer

Ett traditionellt tillverkande företag, med djupa rötter i Knallebygdens textilindustri, driver i dag 9 butiker i Stockholm, London, New York, Malmö och Köpenhamn med en omfattande e-handel integrerad i helheten.

Kundanpassning minimerar returer

Ett traditionellt tillverkande företag, med djupa rötter i Knallebygdens textilindustri, driver i dag 9 butiker i Stockholm, London, New York, Malmö och Köpenhamn med en omfattande e-handel integrerad i helheten.

Butiker för Esprit i konkurs

I början av juni försattes bolagen bakom fem butiker i Sverige i konkurs.

Hon lämnar Marketplace

Tierra vinner outdoorpris

Nu är Klarna bank

Han har Göteborgs nöjdaste kunder

Heminredning i Femman

Skönhetskedja till Strand

Så gick H&M i maj

Han är sommarvärd

Lager 157 till Göteborgs city

Malkovich till PV

Jobb & karriär: Ny finanschef hos Bestseller

Här öppnar H&M i år

E-handlare satsar på skönhet

Sänd till en kollega

0.143