Mobilen livsnerven för morgondagens konsument

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Med 300 modeproffs i publiken drog Modebranschens Dag i gång på Textile Fashion Center i Borås på onsdagen.

På startsidan bild på Sara Winroth, hållbarhetschef på Lindex.

På talarlistan står bland andra konsumentanalytikern Marco Wolters från GFK i Nederländerna, Björn Borgs Brand Communication Manager Johanna Juhlin och Lindex hållbarhetschef Sara Winroth.

Marco Wolters talade om den digitala infödingen och iBrains, barn och ungdomar som inte ser några gränser mellan den fysiska och digitala världen och som lever sitt liv i och genom mobilen. En generation som kräver teknisk perfektion och total användarvänlighet, ständigt vill bli överraskade och vars uppmärksamhet man har åtta sekunder på sig att fånga.

 Enligt Wolters kommer framtidens konsument att rata stora köpcentrum för upplevelsebaserade butiker i citykärnor och vi kommer att se stora e-handelsjättar öppna fysiska butiker. Behovet av att klämma, känna, titta och uppleva kommer inte att försvinna.

 Johanna Juhlin berättade om Björn Borgs resa från ”Fun and Sexy” till att bli ett ”Sport Fashion brand” genom att bygga en marknadsföring baserad på var konsumenten finns, till exempel dataspel och mobilappar – inte utifrån givna format. En flexibel marknadsföringsbudget, att agera snabbt och en scenario-planering med hänsyn till olika utfall var några av hennes tips för att nå fram till morgondagens kunder.

 Sara Winroth, hållbarhetschef på Lindex, pratade om kedjans hållbarhetsarbete.

"Lindex är världens åttonde största inköpare av ekologisk bomull. Kedjan har som mål att 80 procent av sortimentet ska vara mer hållbart 2020 - idag är man uppe i 51 procent."

Text: Christina Bild

En längre text från Habit Modebranschen Dag kommer i nästa nummer av Habit.



Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Agentduo internationellt prisad

Lindex satsar på babyevent

Modekedjan samarbetar med Perfect Day Media.

Ny modemässa i Amsterdam

Premiär för nytt modeinitiativ i juli.

Miss Tunica till Arlanda

DesignWerket med butik

Här öppnar mode- och inredningsföretaget butik.

Modekedja öppnar kosmetikbutiker

Lokal lagersatsning för Zalando

E-handlaren siktar på halverade leveranstider med etablering av distributionscentral i Stockholm.

Arkiv

Kavat till miljökonferens

Londonmässa i sportsatsning

Pure London utökar segmentet athleisure.

Jernhest till Linköping

Livstilsmärke öppnar fysisk butik för herrmode och smycken.

Jobb & karriär: Han går till Velour

Tapp för WeSC

Modebolag plockar in kapital

Lexington Company förbereder nyemission

Nytt nummer av Habit

Läs om innehållet i senaste numret av Habit.

Intersport flyttar lager

Gränby för Ohlssons Tyger

Tygkedjan öppnar ytterligare butik i Uppsala.

Starkt kvartal för ZetaDisplay

Ledare : Varumärken vi minns

Finns det en risk att H&M går en framtid till mötes likt Benetton och Gap?

De tar plats i styrelsen

Ny butiksstrategi för Hunkydory

Efter konkursen i retailbolaget väljer modemärket att relansera webbutiken och lägga fokus på e-handel och återförsäljarna.

De är årets agenter

Hammel poppar upp

ByEngberg stänger fysisk butik

Modekoncern med ny vd

Danska modekoncernen IC Group plockar vd internt. Därtill har Tiger of Sweden ny vd.

Modekedja får omnikanalpris

Modeaktör öppnar skobutik

Framtidens modehopp

Jobb & karriär: Från Burberry till Tiger of Sweden

Jobb & karriär: Twilfit i rekryteringstagen

Butik för smyckesmärke

Nätmode för 3,2 miljarder

Med branschfrågor i fokus

Mobilen livsnerven för morgondagens konsument

Västervik blev Årets Stadskärna 2017

Boozt redo för börsen

Splitgrid till Danmark

Sänd till en kollega

0.138