Så ska plastkassarna bli färre

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Modekedjor lanserar nya initiativ för att möta lagen om mål av minskad användning av plastbärkassar. Tre kedjor lanserar gemensamt projekt och Indiska väljer tyglånekasse.

1 juni träder en ny lag i kraft som gör butiker, som ger bort eller säljer plastkassar, skyldiga att informera om kassarnas miljöpåverkan och fördelarna med att minska användingen. Därtill ska butikerna dokumentera antalet inköpta plastbärkassar. Indiska tar sedan mars 2015 betalt för plastbärkassar och har i tidigare utalanden uppgivit att allt fler kunder väljer att inte köpa en kasse. Kedjan har donerat över en miljon kronor, från plastkasseförsäljningen, till ideella verksamheter som arbetar med miljöskyddsändamål. Nu lanserar kedjan en tyglånekasse för kedjans kunder i ekologisk bomull, Borrow bag.

Modekedjorna H&M, Kappahl och Lindex lanserar ett gemensamt initiativ, One bag habit, och börjar att ta betalt för påsarna. Allt överskott går sedan till initiativ som driver hållbar utveckling inom sociala eller miljörelaterade projekt. Kedjorna väljer individuellt var pengarna ska gå. Än så länge gäller satsningen butikerna i Sverige.

Läs också: Där öppnar Arket

Vår ambition med One Bag Habit är att underlätta och snabba på övergången till en mer hållbar konsumtion av påsar. Vi vill öka medvetenheten kring påsars negativa miljöpåverkan och bjuder in fler handlare att ansluta sig till initiativet, uppger kedjorna i ett gemensamt uttalande.

Läs också: Modekedja får omnikanalpris

Målet med lagen är varje svensk 2025 inte ska använda mer än 40 plastbärkassar om året.

Mer om: H&M | Indiska | Kappahl | Lindex


Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Agentduo internationellt prisad

Lindex satsar på babyevent

Modekedjan samarbetar med Perfect Day Media.

Ny modemässa i Amsterdam

Premiär för nytt modeinitiativ i juli.

Miss Tunica till Arlanda

DesignWerket med butik

Här öppnar mode- och inredningsföretaget butik.

Modekedja öppnar kosmetikbutiker

Lokal lagersatsning för Zalando

E-handlaren siktar på halverade leveranstider med etablering av distributionscentral i Stockholm.

Arkiv

Kavat till miljökonferens

Londonmässa i sportsatsning

Pure London utökar segmentet athleisure.

Jernhest till Linköping

Livstilsmärke öppnar fysisk butik för herrmode och smycken.

Jobb & karriär: Han går till Velour

Tapp för WeSC

Modebolag plockar in kapital

Lexington Company förbereder nyemission

Nytt nummer av Habit

Läs om innehållet i senaste numret av Habit.

Intersport flyttar lager

Gränby för Ohlssons Tyger

Tygkedjan öppnar ytterligare butik i Uppsala.

Starkt kvartal för ZetaDisplay

Ledare : Varumärken vi minns

Finns det en risk att H&M går en framtid till mötes likt Benetton och Gap?

De tar plats i styrelsen

Ny butiksstrategi för Hunkydory

Efter konkursen i retailbolaget väljer modemärket att relansera webbutiken och lägga fokus på e-handel och återförsäljarna.

De är årets agenter

Hammel poppar upp

ByEngberg stänger fysisk butik

Modekoncern med ny vd

Danska modekoncernen IC Group plockar vd internt. Därtill har Tiger of Sweden ny vd.

Modekedja får omnikanalpris

Modeaktör öppnar skobutik

Framtidens modehopp

Jobb & karriär: Från Burberry till Tiger of Sweden

Jobb & karriär: Twilfit i rekryteringstagen

Butik för smyckesmärke

Nätmode för 3,2 miljarder

Med branschfrågor i fokus

Mobilen livsnerven för morgondagens konsument

Västervik blev Årets Stadskärna 2017

Boozt redo för börsen

Splitgrid till Danmark

Sänd till en kollega

0.363