Varumärken vi minns

| Av Katarina Angelin | Tipsa redaktionen

Finns det en risk att H&M går en framtid till mötes likt Benetton och Gap?

Under våren har det rapporteras i pressen om ett H&M i kris. I mars handlades aktien under några dagar på nivåer som inte varit sedan sommaren 2013. I P1:s Ekonomiekot drog Svenska Dagbladets börsanalytiker Peter Benson paralleller till klädkedjor som Benetton och Gap. Varumärken som förr var nummer ett i sin bransch och som i dag kan beskrivas som tämligen marginaliserade. ”Det finns ett mönster för modekedjors livscykel. Det börjar med en fantastisk resa från noll till flera tusen butiker över hela världen. Sedan åldras de och dör”, som Peter Benson uttryckte det. Att H&M har 70 år på nacken bör kanske nämnas i sammanhanget, men historien till trots, finns det en risk att H&M går en framtid till mötes likt Benetton och Gap? Kan H&M marginaliseras till ett varumärke vi minns?

Det är nu tio år sedan H&M slog upp dörrarna till Cos, det första konceptet utanför klädkedjans kärnverksamhet. I dag finns det fem externa varumärken i koncernen. Hur de går vet vi ingenting om, verksamheterna särredovisas aldrig, men omvärldens intresse råder det ingen brist på.

När Habit släppte nyheten om H&M:s senaste satsning, Arket, på nätet slog notisen klickrekord flera gånger om. Att Arket kommer att få sällskap av ett antal externa varumärken i butik är självklart en positiv vink till enskilda leverantörer. Nu håller vi tummarna att modejätten väljer skandinaviska etiketter som komplement. En bättre marknadsföringsresa för ett varumärke är svår att föreställa sig. Samtidigt kan H&M stärka sin relevans genom dessa aktörer.

Någon som haft en spännande varumärkestripp är Tretorn, vars historia sträcker sig ända tillbaka till 1891 då gummifabriken i Helsingborg stod färdig. I senaste numret av Habit kan du läsa Kajsa Åströms medryckande reportage om Tretorns tillväxtresa med vd Joakim Appelqvist i spetsen. Det handlar om ett varumärke med stor giltighet, då som nu. 

Katarina Angelin, chefredaktör Habit Sko&Mode 

Saknar du en prenumeration? Klick här.




Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar

Mest läst

Startsidan just nu

Positivt för Avenyn

Nya välkända medspelare i Stockholms modevecka

Fashion Week Stockholm får ny luft under vingarna med tre nya, väletablerade partners i lika många olika branscher: mode/e-handel, betalningar och besöksnäring

Fullt tryck i Almedalsgarderoben

Redan söndag kväll bankade de första på, och på måndagen lånades ett femtiotal uppsättningar kläder ut.

Utan hållbarhetstänk sackar varumärken

Cirkulär ekonomi växer. Inom både mode, och IT har tankarna slagit rot. Men svenskarna gillar inte skavanker...

Stadium hållbarhetsrapporterar

För tredje året i rad släpper Stadium sin årliga hållbarhetsrapport som visar på minskade koldioxidutsläpp och mindre energianvändning

Almedalsgarderoben öppnar igen

Zalando och Bestseller i nytt samarbete

De båda modeföretagen har ingått ett joint venture för delat ägarskap av digitalhandelsplattformen FashionTrade.com.

Arkiv

Debenhams vinst minskar

Öppnar dörr till Kina

I morgon, onsdag öppnar “KAIMEN – The Swedish Brand Store” en multibrand och multi-kategori-butik på världens största e-handelssajt Alibaba-ägda T-mall.com.

Svenskt underklädesmärke lanseras

Grandpa följer upp succén

Världsbäst på e-köp

Nu kan Amazonkunder testa hemma

Habit på plats i Almedalen

Under rubriken Framtidens handel – är digitalisering receptet för en blödande cityhandel?– deltar en namnkunnig skara branschaktörer. Arrangemanget är ett samarbete mellan AMF Fastigheter och Habit.

Anrikt brittiskt till Kullenberg

De ska representera Private White V.C. i Skandinavien.

Så kan företag tjäna på returer

Returer behöver inte bara vara av ondo, visar ny forskningsrapport från Handelsrådet.

Gants vd till Vitamin Well

De återlanserar livsstilsmärke

Göteborgsmärket gör comeback och ingår nu i Molino PR:s portfölj.

Dit går Klättermusen

Utökad skosatsning för Londonmässa

Kundanpassning minimerar returer

Ett traditionellt tillverkande företag, med djupa rötter i Knallebygdens textilindustri, driver i dag 9 butiker i Stockholm, London, New York, Malmö och Köpenhamn med en omfattande e-handel integrerad i helheten.

Kundanpassning minimerar returer

Ett traditionellt tillverkande företag, med djupa rötter i Knallebygdens textilindustri, driver i dag 9 butiker i Stockholm, London, New York, Malmö och Köpenhamn med en omfattande e-handel integrerad i helheten.

Butiker för Esprit i konkurs

I början av juni försattes bolagen bakom fem butiker i Sverige i konkurs.

Hon lämnar Marketplace

Tierra vinner outdoorpris

Nu är Klarna bank

Han har Göteborgs nöjdaste kunder

Heminredning i Femman

Skönhetskedja till Strand

Så gick H&M i maj

Han är sommarvärd

Lager 157 till Göteborgs city

Malkovich till PV

Jobb & karriär: Ny finanschef hos Bestseller

Här öppnar H&M i år

E-handlare satsar på skönhet

Sänd till en kollega

0.152