Mucker lanseras globalt
Från att ha gjort strumpor, sneaker, t-shirt och sweatshirt adderar Mucker fullskaliga kollektioner med två huvudkollektioner och två mindre släpp. Den första kollektionen är vår/sommar 2018. Samtidigt har Mucker tecknat ett tioårigt avtal om distribution i Europa och Asien. Det är Adam Friberg, en av grundarna till Monki, Weekday och Cheap Monday med bolaget Gogogo Group som ska ta Mucker ut i världen.
– Mucker har styrkan att bli ett globalt varumärke, det ger den upplevelse och känsla som är avgörande. Det skulle kunna vara från L.A., New York, London eller Stockholm, säger Adam Friberg, i en kommentar.
Bakom Mucker står branschrävarna Robert Berggren, grundare och tidigare designer av varumärket Pour; Rikard Rosell, medgrundare av Our Legacy samt Henrik Halvarsson, modefotograf.
– Vi hoppas självklart att vi ska kunna ta det här till en nivå så att det blir stort, säger Robert Berggren, till Habit.
Hur stort då?
– Jag ser det som att vi blir nästa stora svenska varumärke. Det finns ingen annan ambition.