23948sdkhjf

Här är den starkaste lönsamhetsökningen

Handelsanställdas förbund tecknar en mycket ljus bild av detaljhandelns lönsamhetsutveckling i en ny rapport.

Lönsamheten i detaljhandeln är omtvistad. Arbetsgivarorganisationen Svensk Handel har länge uttryckt oro för den dåliga lönsamheten och de låga marginalerna. Handelsanställdas förbund har tvärtom hävdat att lönsamheten är god. Organisationernas argument har inte sällan använts som slagträ i de senaste avtalsrörelserna. 

I fackets nya rapport ”Hur lönsam är handeln”, där detaljhandeln har kartlagts och som kom ut i dagarna, bevisar ånyo det som Handels tidigare har hävdat; att lönsamheten är god, både för små och stora företag. I rapporten skriver Handels att branschen ur ett ägarperspektiv är lukrativ och att försäljningen sker till en ökande lönsamhet.

I rapporten konstateras också att ”det felaktigt har talats mycket om pressade marginaler och pessimism”. 

För hela handeln ökade lönsamheten med 37 procent under åren 2013–2015, enligt kartläggningen. Det är de medelstora företagen, 50–249 anställda, som sticker ut mest med en ökning med nästan 90 procent. Mäter man däremot lönsamheten under 2011–2015 ligger den istället på 30 procent eftersom lönsamheten sjönk 2013. 2015 låg lönsamheten på lite mer än 3 procent.

Näst bäst lönsamhetsutveckling har mikroföretagen, 1–9 anställda, med +67 procent. 2015 låg lönsamheten på strax över 3 procent.

Småföretagen med mellan 10–49 anställda har haft en positiv utveckling sedan 2013 och ökade lönsamheten med 48 procent fram till 2015. Totalt sedan 2011 har lönsamheten ökat med 10 procent eftersom lönsamheten dalade mellan 2011–2013. 2015 låg lönsamheten på 2,7 procent. 

Sämst utveckling vad gäller lönsamhet har storföretagen med fler än 250 anställda haft. Tillsammans står dessa bolag för 48 procent av handelns försäljning. Mellan 2013 och 2015 ökade lönsamheten med nästan 17 procent. Sedan 2011
har lönsamheten ökat med 78 procent. 2015 låg lönsamheten på 2,8 procent.

Handels ser en fortsatt god utveckling för branschen ”men kanske inte på de höga
nivåer som vi sett för 2014 och 2015”, står det i rapporten.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062