23948sdkhjf

Bra kvartal för Kappahl

Modekedjan levererar ett förbättrat rörelseresultat för andra kvartalet.

Nettoomsättningen för det brutna räkenskapsårets andra kvartal, december till februari, uppgick till 1 189 miljoner kronor(1 116) vilket var en försäljningsökning om 6,5 procent. Rörelseresultatet förbättrades uppgick till 47 miljoner kronor (31). Bruttomarginalen blev 58,9 procent. Resultatet efter skatt blev 34 miljoner kronor. I jämförbara butiker ökade försäljningen med 1,9 procent. I rapporten skriver modekedjan att arbetet med att förtydliga kollektionerna och lyckade pris- och kampanjstrategier bidragit till det positiva resultatet. ”Utmaningarna kring den svaga kronan kvarstår och leder till fortsatta insatser för att upprätthålla bruttomarginalerna under kommande kvartal”, skriver vd Danny Feltmann i en kommentar.

Nu står fortsatta investeringar för dörren som arbetet med att bygga om butikerna, satsa på fler butiker för bland annat konceptet Newbie samt att integrera e-handel i de fysiska butikerna. Modekedjan introducerar även en ny sortimentsstrategi, Scandinavian Feminine.

Vid utgången av andra kvartalet uppgick antalet butiker till 357 jämfört med 370 vid slutet av samma period i fjol. Under perioden stängde 11 butiker och kedjan har nu 176 i Sverige, 98 i Norge, 58 i Finland och 25 i Polen.

För halvåret september till februari uppgick nettoomsättningen till 2 450 miljoner kronor ( 2 281) och rörelseresultatet blev 190 miljoner kronor (148) för perioden 7,4 procent med en bruttomarginal om 62,2 procent. Resultatet efter skatt landade på 141 miljoner kronor för perioden.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.141