Omnihandel genererar köp

| Av Katarina Angelin | Tipsa redaktionen

Nej, varken den fysiska butiken eller e-handeln är på utdöende.

Konsumenterna shoppar frisinnat och vill ha både och. Färska siffror från Postnords e-barometer visar att näthandeln i Sverige steg med 16 procent i fjol. Och det är klart att en ökad konsumtion via nätet till viss del sker på bekostnad av den fysiska handeln. Men i stort tror jag att handel driver handel. Det främsta orosmoln som framkommer i rapporten är den ökande konkurrensen från utländska e-handlare.

Därför gäller det att vässa den digitala verksamheten för framtiden, såväl för leverantörer som för detaljister. Ett av medlen stavas innovativ omnihandel. Det norska barnklädesmärket Gullkorn Design har vuxit genom sociala medier. Grundaren Rebekka Wideröe berättade på mässan Ciff Kids i Köpenhamn i februari att hennes varumärke på några år gått från en kollektion hemmasydda plagg till att i dag leverera till 80 dörrar. Drivmedlet har varit de 30 000 följarna på Facebook och Instagram. Inför varje nytt kollektionssläpp stängs webbshoppen ned under två veckor. Allt för att elda på förväntningarna. Glimtar av vad som komma skall presenteras exklusivt till varumärkets följare.

Och på tal om följare. Att använda sig av influencer på multimedia-appen Snapchat för att nå en yngre målgrupp är en väg för leverantörer och detaljister att gå. En annan är att omfamna det i Norden nyligen släppta verktyget som gör det möjligt för annonsörer att skapa geofilter-kampanjer tillsammans med Snapchat. Nätaktören Glossybox var först ut i Norden med detta. Om det kostar? Säkert. Mer än det smakar? Inte enligt Glossybox vd Victoria Senkpiel: ”Vi har redan tjänat in vad investeringen kostade i form av varumärkesspridning och försäljning”, berättar hon i senaste Habit. Här bjuds det på flera tips på kreativ omnihandel som förhoppningsvis hjälper dig att stå väl rustad för de utmaningar som det nya detaljhandelslandskapet står inför. 

Läs Habit nummer 3 här! 



Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Agentduo internationellt prisad

Lindex satsar på babyevent

Modekedjan samarbetar med Perfect Day Media.

Miss Tunica till Arlanda

Ny modemässa i Amsterdam

Premiär för nytt modeinitiativ i juli.

DesignWerket med butik

Här öppnar mode- och inredningsföretaget butik.

Modekedja öppnar kosmetikbutiker

Lokal lagersatsning för Zalando

E-handlaren siktar på halverade leveranstider med etablering av distributionscentral i Stockholm.

Arkiv

Kavat till miljökonferens

Londonmässa i sportsatsning

Pure London utökar segmentet athleisure.

Jobb & karriär: Han går till Velour

Jernhest till Linköping

Livstilsmärke öppnar fysisk butik för herrmode och smycken.

Tapp för WeSC

Modebolag plockar in kapital

Lexington Company förbereder nyemission

Nytt nummer av Habit

Läs om innehållet i senaste numret av Habit.

Intersport flyttar lager

Gränby för Ohlssons Tyger

Tygkedjan öppnar ytterligare butik i Uppsala.

Starkt kvartal för ZetaDisplay

Ledare : Varumärken vi minns

Finns det en risk att H&M går en framtid till mötes likt Benetton och Gap?

De tar plats i styrelsen

Ny butiksstrategi för Hunkydory

Efter konkursen i retailbolaget väljer modemärket att relansera webbutiken och lägga fokus på e-handel och återförsäljarna.

De är årets agenter

Hammel poppar upp

ByEngberg stänger fysisk butik

Modekoncern med ny vd

Danska modekoncernen IC Group plockar vd internt. Därtill har Tiger of Sweden ny vd.

Modekedja får omnikanalpris

Modeaktör öppnar skobutik

Framtidens modehopp

Jobb & karriär: Från Burberry till Tiger of Sweden

Jobb & karriär: Twilfit i rekryteringstagen

Butik för smyckesmärke

Nätmode för 3,2 miljarder

Med branschfrågor i fokus

Mobilen livsnerven för morgondagens konsument

Västervik blev Årets Stadskärna 2017

Boozt redo för börsen

Splitgrid till Danmark

Sänd till en kollega

0.179