Omnihandel genererar köp

| Av Katarina Angelin | Tipsa redaktionen

Nej, varken den fysiska butiken eller e-handeln är på utdöende.

Konsumenterna shoppar frisinnat och vill ha både och. Färska siffror från Postnords e-barometer visar att näthandeln i Sverige steg med 16 procent i fjol. Och det är klart att en ökad konsumtion via nätet till viss del sker på bekostnad av den fysiska handeln. Men i stort tror jag att handel driver handel. Det främsta orosmoln som framkommer i rapporten är den ökande konkurrensen från utländska e-handlare.

Därför gäller det att vässa den digitala verksamheten för framtiden, såväl för leverantörer som för detaljister. Ett av medlen stavas innovativ omnihandel. Det norska barnklädesmärket Gullkorn Design har vuxit genom sociala medier. Grundaren Rebekka Wideröe berättade på mässan Ciff Kids i Köpenhamn i februari att hennes varumärke på några år gått från en kollektion hemmasydda plagg till att i dag leverera till 80 dörrar. Drivmedlet har varit de 30 000 följarna på Facebook och Instagram. Inför varje nytt kollektionssläpp stängs webbshoppen ned under två veckor. Allt för att elda på förväntningarna. Glimtar av vad som komma skall presenteras exklusivt till varumärkets följare.

Och på tal om följare. Att använda sig av influencer på multimedia-appen Snapchat för att nå en yngre målgrupp är en väg för leverantörer och detaljister att gå. En annan är att omfamna det i Norden nyligen släppta verktyget som gör det möjligt för annonsörer att skapa geofilter-kampanjer tillsammans med Snapchat. Nätaktören Glossybox var först ut i Norden med detta. Om det kostar? Säkert. Mer än det smakar? Inte enligt Glossybox vd Victoria Senkpiel: ”Vi har redan tjänat in vad investeringen kostade i form av varumärkesspridning och försäljning”, berättar hon i senaste Habit. Här bjuds det på flera tips på kreativ omnihandel som förhoppningsvis hjälper dig att stå väl rustad för de utmaningar som det nya detaljhandelslandskapet står inför. 

Läs Habit nummer 3 här! 



Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Arket är H&M:s nya koncept

Tidig höst lanserar H&M ett nytt varumärke. Butikskonceptet inkluderar även ett café.

H&M överträffade låga förväntingar

H&M redovisar ett bättre rörelseresultat än väntat.

Höstens modeveckor i Stockholm

I sedvanlig ordning blir det två modeveckor i Stockholm i höst.

Med accessoarer i fokus

Sneakersnstuff till New York

Sneakersnstuffs Erik Fagerlind berättar om butikskonceptets expansionsplaner för Habit.

Jobb & karriär: Från Morris till Wacay

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas dagligen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Kappahl öppnar i Märsta

Arkiv

Med svenskt bad i portföljen

Modeföretag i klädbytararrangemang

Tailor Store gör klimatbokslut

Nätskräddaren släpper ett första klimatbokslut som bland visar att antalet returer uppgår till 5 procent.

Danska vidare till final

Modedesignern Cecilie Bahnsen vidare i LVMH:s designtävling.

H&M visade i Los Angeles

Modekoncernen valde amerikanska västkusten för lansering av ny hållbar kollektion.

Nöjda kunder höjer köpcentrums omsättning

Kundnöjdheten är starkt sammankopplad med ett köpcentrums omsättning, visar en ny analys från HUI.

Glitter breddar med hårvård

Glitter etablerar sin första ”Hair bar”.

Industrifacken avvisar medlarbud

Fortsatt kräftgång för modehandeln

Sko- och klädförsäljningen backade i februari.

Klartecken för JC:s ackord

H&M prisar hållbara innovationer

RNB ökar vinsten

Newbie till cityläge

Isbjörn med nya delägare

Grundartrion bakom e-handelsbolaget Addnature blir tredje största delägare i Isbjörn of Sweden.

De kan få Guldägg

Kampanjer för Björn Borg, Åhléns, Converse och Zlatans A–Z är nominerade till Guldägget 2017.

Lagerarbetare uppsagda

E-handlare öppnar fysisk butik

Stålklänningar till Kina

E-handlare skapar drama

Hon vill verka för mångfald

Outletkoncept för VRG

Han kampanjar för ny löparsko

Jobb & karriär: Daymaker med ny vd

Tredje butiken för Joel Jolina

Outlet by MQ till Port 73

Ellos lanserar ny plattform

Här öppnar Feetfirst

Här är Ellos senaste satsning

RNB-vd in i Mekonomen

Sänd till en kollega

0.124