Omnihandel genererar köp

| Av Katarina Angelin | Tipsa redaktionen

Nej, varken den fysiska butiken eller e-handeln är på utdöende.

Konsumenterna shoppar frisinnat och vill ha både och. Färska siffror från Postnords e-barometer visar att näthandeln i Sverige steg med 16 procent i fjol. Och det är klart att en ökad konsumtion via nätet till viss del sker på bekostnad av den fysiska handeln. Men i stort tror jag att handel driver handel. Det främsta orosmoln som framkommer i rapporten är den ökande konkurrensen från utländska e-handlare.

Därför gäller det att vässa den digitala verksamheten för framtiden, såväl för leverantörer som för detaljister. Ett av medlen stavas innovativ omnihandel. Det norska barnklädesmärket Gullkorn Design har vuxit genom sociala medier. Grundaren Rebekka Wideröe berättade på mässan Ciff Kids i Köpenhamn i februari att hennes varumärke på några år gått från en kollektion hemmasydda plagg till att i dag leverera till 80 dörrar. Drivmedlet har varit de 30 000 följarna på Facebook och Instagram. Inför varje nytt kollektionssläpp stängs webbshoppen ned under två veckor. Allt för att elda på förväntningarna. Glimtar av vad som komma skall presenteras exklusivt till varumärkets följare.

Och på tal om följare. Att använda sig av influencer på multimedia-appen Snapchat för att nå en yngre målgrupp är en väg för leverantörer och detaljister att gå. En annan är att omfamna det i Norden nyligen släppta verktyget som gör det möjligt för annonsörer att skapa geofilter-kampanjer tillsammans med Snapchat. Nätaktören Glossybox var först ut i Norden med detta. Om det kostar? Säkert. Mer än det smakar? Inte enligt Glossybox vd Victoria Senkpiel: ”Vi har redan tjänat in vad investeringen kostade i form av varumärkesspridning och försäljning”, berättar hon i senaste Habit. Här bjuds det på flera tips på kreativ omnihandel som förhoppningsvis hjälper dig att stå väl rustad för de utmaningar som det nya detaljhandelslandskapet står inför. 

Läs Habit nummer 3 här! 



Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar

Mest läst

Startsidan just nu

Positivt för Avenyn

Nya välkända medspelare i Stockholms modevecka

Fashion Week Stockholm får ny luft under vingarna med tre nya, väletablerade partners i lika många olika branscher: mode/e-handel, betalningar och besöksnäring

Fullt tryck i Almedalsgarderoben

Redan söndag kväll bankade de första på, och på måndagen lånades ett femtiotal uppsättningar kläder ut.

Utan hållbarhetstänk sackar varumärken

Cirkulär ekonomi växer. Inom både mode, och IT har tankarna slagit rot. Men svenskarna gillar inte skavanker...

Stadium hållbarhetsrapporterar

För tredje året i rad släpper Stadium sin årliga hållbarhetsrapport som visar på minskade koldioxidutsläpp och mindre energianvändning

Almedalsgarderoben öppnar igen

Zalando och Bestseller i nytt samarbete

De båda modeföretagen har ingått ett joint venture för delat ägarskap av digitalhandelsplattformen FashionTrade.com.

Arkiv

Debenhams vinst minskar

Öppnar dörr till Kina

I morgon, onsdag öppnar “KAIMEN – The Swedish Brand Store” en multibrand och multi-kategori-butik på världens största e-handelssajt Alibaba-ägda T-mall.com.

Svenskt underklädesmärke lanseras

Grandpa följer upp succén

Världsbäst på e-köp

Nu kan Amazonkunder testa hemma

Habit på plats i Almedalen

Under rubriken Framtidens handel – är digitalisering receptet för en blödande cityhandel?– deltar en namnkunnig skara branschaktörer. Arrangemanget är ett samarbete mellan AMF Fastigheter och Habit.

Anrikt brittiskt till Kullenberg

De ska representera Private White V.C. i Skandinavien.

Så kan företag tjäna på returer

Returer behöver inte bara vara av ondo, visar ny forskningsrapport från Handelsrådet.

Gants vd till Vitamin Well

De återlanserar livsstilsmärke

Göteborgsmärket gör comeback och ingår nu i Molino PR:s portfölj.

Dit går Klättermusen

Utökad skosatsning för Londonmässa

Kundanpassning minimerar returer

Ett traditionellt tillverkande företag, med djupa rötter i Knallebygdens textilindustri, driver i dag 9 butiker i Stockholm, London, New York, Malmö och Köpenhamn med en omfattande e-handel integrerad i helheten.

Kundanpassning minimerar returer

Ett traditionellt tillverkande företag, med djupa rötter i Knallebygdens textilindustri, driver i dag 9 butiker i Stockholm, London, New York, Malmö och Köpenhamn med en omfattande e-handel integrerad i helheten.

Butiker för Esprit i konkurs

I början av juni försattes bolagen bakom fem butiker i Sverige i konkurs.

Hon lämnar Marketplace

Tierra vinner outdoorpris

Nu är Klarna bank

Han har Göteborgs nöjdaste kunder

Heminredning i Femman

Skönhetskedja till Strand

Så gick H&M i maj

Han är sommarvärd

Lager 157 till Göteborgs city

Malkovich till PV

Jobb & karriär: Ny finanschef hos Bestseller

Här öppnar H&M i år

E-handlare satsar på skönhet

Sänd till en kollega

0.156