Sir of Sweden köper e-handelsbolag

| Av Katarina Angelin | Tipsa redaktionen

Det klassiska herrmodevarumärket Sir of Sweden förvärvar modeportal och e-handelsbolag.

Sir of Sweden har förvärvat e-handeln Frontmen, grundat av Oscar Arrsjö och Mathias Hulvén.  

– Vi jobbar med ett ganska konservativt dressat herrsegment som inte ligger i framkant vad gäller e-handel. Förra året bestämde vi oss för att göra en offensiv på nätet 2017, säger Sir of Swedens vd Mats Ljungström till Habit.

Frontmen kommer även fortsättningsvis drivas som en multibrandbutik på nätet, med varumärket Sir of Sweden som en del av sortimentet.

Mats Ljungström berättar om valet av Frontmen som samarbetspartner.
– Frontmen riktar sig till killar och män och har en förhållandevis dressad profil, vilket passar oss väldigt väl.

Sir of Sweden bedriver redan i dag näthandel i egen regi, i liten skala. Mats Ljungström beskriver verksamheten som ett test , med positivt gensvar från konsument.
– De senaste två åren har vi öppnat fyra butiker och därigenom börjat kommunicera direkt mot konsument. Det här förstärker vi via nätet. Vi upplever att Sir är ett starkt varumärke i konsumentledet, men att vi i branschen inte har den statusen. Därav den nya strategin. 

Sir of Sweden har egna varumärkesbutiker i Stockholm, Malmö, Göteborg och i Väla. Varumärket har ett femtiotal återförsäljare och ”begränsad” export till Danmark, Norge och Finland.

2015 omsatte Sir of Sweden 18 miljoner kronor. I fjol omsatte bolaget drygt 30 miljoner.
– Vi siktar på att omsätta över 50 miljoner kronor i år tillsammans med Frontmen, säger Mats Ljungström.

Är ni lönsamma?
– Förra året tjänade vi lite pengar, 606 000 kronor för att vara exakt.

Hur mycket Sir of Sweden betalar för Frontmen är inte officiellt. Säljare är Oscar Arrsjö med familj, samt riskkapitalbolagen Wellstreet och Optimizer Invest. Wellstreet blir kvar som ägare, med en plats i styrelsen, Optimizer Invest säljer sin andel i bolaget. Fastighetsmiljardären Erik Paulsson blir kvar som delägare och styrelseordförande i det nya bolaget. Sir of Swedens ägare förblir majoritetsägare. 
Frontmens grundare Oscar Arrsjö och Mathias Hulvén kommer att leda e-handelssajtens digitaliseringsarbete.

Sir of Sweden grundades 1925 av Mats Ljungströms farfar. 2011 gjorde bolaget en omstart. 






Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Arket är H&M:s nya koncept

Tidig höst lanserar H&M ett nytt varumärke. Butikskonceptet inkluderar även ett café.

H&M överträffade låga förväntingar

H&M redovisar ett bättre rörelseresultat än väntat.

Höstens modeveckor i Stockholm

I sedvanlig ordning blir det två modeveckor i Stockholm i höst.

Med accessoarer i fokus

Sneakersnstuff till New York

Sneakersnstuffs Erik Fagerlind berättar om butikskonceptets expansionsplaner för Habit.

Jobb & karriär: Från Morris till Wacay

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas dagligen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Kappahl öppnar i Märsta

Arkiv

Med svenskt bad i portföljen

Modeföretag i klädbytararrangemang

Tailor Store gör klimatbokslut

Nätskräddaren släpper ett första klimatbokslut som bland visar att antalet returer uppgår till 5 procent.

Danska vidare till final

Modedesignern Cecilie Bahnsen vidare i LVMH:s designtävling.

H&M visade i Los Angeles

Modekoncernen valde amerikanska västkusten för lansering av ny hållbar kollektion.

Nöjda kunder höjer köpcentrums omsättning

Kundnöjdheten är starkt sammankopplad med ett köpcentrums omsättning, visar en ny analys från HUI.

Glitter breddar med hårvård

Glitter etablerar sin första ”Hair bar”.

Industrifacken avvisar medlarbud

Fortsatt kräftgång för modehandeln

Sko- och klädförsäljningen backade i februari.

Klartecken för JC:s ackord

H&M prisar hållbara innovationer

RNB ökar vinsten

Newbie till cityläge

Isbjörn med nya delägare

Grundartrion bakom e-handelsbolaget Addnature blir tredje största delägare i Isbjörn of Sweden.

De kan få Guldägg

Kampanjer för Björn Borg, Åhléns, Converse och Zlatans A–Z är nominerade till Guldägget 2017.

Lagerarbetare uppsagda

E-handlare öppnar fysisk butik

Stålklänningar till Kina

E-handlare skapar drama

Hon vill verka för mångfald

Outletkoncept för VRG

Han kampanjar för ny löparsko

Jobb & karriär: Daymaker med ny vd

Tredje butiken för Joel Jolina

Outlet by MQ till Port 73

Ellos lanserar ny plattform

Här öppnar Feetfirst

Här är Ellos senaste satsning

RNB-vd in i Mekonomen

Sänd till en kollega

0.127