Sir of Sweden köper e-handelsbolag

| Av Katarina Angelin | Tipsa redaktionen

Det klassiska herrmodevarumärket Sir of Sweden förvärvar modeportal och e-handelsbolag.

Sir of Sweden har förvärvat e-handeln Frontmen, grundat av Oscar Arrsjö och Mathias Hulvén.  

– Vi jobbar med ett ganska konservativt dressat herrsegment som inte ligger i framkant vad gäller e-handel. Förra året bestämde vi oss för att göra en offensiv på nätet 2017, säger Sir of Swedens vd Mats Ljungström till Habit.

Frontmen kommer även fortsättningsvis drivas som en multibrandbutik på nätet, med varumärket Sir of Sweden som en del av sortimentet.

Mats Ljungström berättar om valet av Frontmen som samarbetspartner.
– Frontmen riktar sig till killar och män och har en förhållandevis dressad profil, vilket passar oss väldigt väl.

Sir of Sweden bedriver redan i dag näthandel i egen regi, i liten skala. Mats Ljungström beskriver verksamheten som ett test , med positivt gensvar från konsument.
– De senaste två åren har vi öppnat fyra butiker och därigenom börjat kommunicera direkt mot konsument. Det här förstärker vi via nätet. Vi upplever att Sir är ett starkt varumärke i konsumentledet, men att vi i branschen inte har den statusen. Därav den nya strategin. 

Sir of Sweden har egna varumärkesbutiker i Stockholm, Malmö, Göteborg och i Väla. Varumärket har ett femtiotal återförsäljare och ”begränsad” export till Danmark, Norge och Finland.

2015 omsatte Sir of Sweden 18 miljoner kronor. I fjol omsatte bolaget drygt 30 miljoner.
– Vi siktar på att omsätta över 50 miljoner kronor i år tillsammans med Frontmen, säger Mats Ljungström.

Är ni lönsamma?
– Förra året tjänade vi lite pengar, 606 000 kronor för att vara exakt.

Hur mycket Sir of Sweden betalar för Frontmen är inte officiellt. Säljare är Oscar Arrsjö med familj, samt riskkapitalbolagen Wellstreet och Optimizer Invest. Wellstreet blir kvar som ägare, med en plats i styrelsen, Optimizer Invest säljer sin andel i bolaget. Fastighetsmiljardären Erik Paulsson blir kvar som delägare och styrelseordförande i det nya bolaget. Sir of Swedens ägare förblir majoritetsägare. 
Frontmens grundare Oscar Arrsjö och Mathias Hulvén kommer att leda e-handelssajtens digitaliseringsarbete.

Sir of Sweden grundades 1925 av Mats Ljungströms farfar. 2011 gjorde bolaget en omstart. 






Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Agentduo internationellt prisad

Lindex satsar på babyevent

Modekedjan samarbetar med Perfect Day Media.

Miss Tunica till Arlanda

Ny modemässa i Amsterdam

Premiär för nytt modeinitiativ i juli.

DesignWerket med butik

Här öppnar mode- och inredningsföretaget butik.

Modekedja öppnar kosmetikbutiker

Lokal lagersatsning för Zalando

E-handlaren siktar på halverade leveranstider med etablering av distributionscentral i Stockholm.

Arkiv

Kavat till miljökonferens

Londonmässa i sportsatsning

Pure London utökar segmentet athleisure.

Jobb & karriär: Han går till Velour

Jernhest till Linköping

Livstilsmärke öppnar fysisk butik för herrmode och smycken.

Tapp för WeSC

Modebolag plockar in kapital

Lexington Company förbereder nyemission

Nytt nummer av Habit

Läs om innehållet i senaste numret av Habit.

Intersport flyttar lager

Gränby för Ohlssons Tyger

Tygkedjan öppnar ytterligare butik i Uppsala.

Starkt kvartal för ZetaDisplay

Ledare : Varumärken vi minns

Finns det en risk att H&M går en framtid till mötes likt Benetton och Gap?

De tar plats i styrelsen

Ny butiksstrategi för Hunkydory

Efter konkursen i retailbolaget väljer modemärket att relansera webbutiken och lägga fokus på e-handel och återförsäljarna.

De är årets agenter

Hammel poppar upp

ByEngberg stänger fysisk butik

Modekoncern med ny vd

Danska modekoncernen IC Group plockar vd internt. Därtill har Tiger of Sweden ny vd.

Modekedja får omnikanalpris

Modeaktör öppnar skobutik

Framtidens modehopp

Jobb & karriär: Från Burberry till Tiger of Sweden

Jobb & karriär: Twilfit i rekryteringstagen

Butik för smyckesmärke

Nätmode för 3,2 miljarder

Med branschfrågor i fokus

Mobilen livsnerven för morgondagens konsument

Västervik blev Årets Stadskärna 2017

Boozt redo för börsen

Splitgrid till Danmark

Sänd till en kollega

0.146