God försäljning för Inditex

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Modekoncernens försäljning i jämförbara butiker ökade tvåsiffrigt under 2016.

Inditex försäljning under det brutna räkenskapåret,1 februari 2016-31 januari 2017, uppgick till 23,3 miljarder euro och nettoresultatet landade på 3,16 miljarder för perioden. Rörelseresultatet blev 5,08 miljarder euro.

 

Försäljningen ökade med 12 procent under räkenskapsåret, den jämförbara försäljningen landade på en ökning om 10 procent.  Under året öppnade modekoncernen 279 butiker på 56 markander varav 5 helt nya marknader. Koncernen har nu totalt 7 292 butiker på 93 marknader. 2017 har inletts väl med en försäljningsökning på 13 procent för perioden 1 februari till 12 mars.

I ett pressmedelande skriver vd och koncernchef Pablo Isla att det är positiva resultat också sett i ljuset av ett starkt jämförelseår. 

Mer om: Inditex


Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Arket är H&M:s nya koncept

Tidig höst lanserar H&M ett nytt varumärke. Butikskonceptet inkluderar även ett café.

H&M överträffade låga förväntingar

H&M redovisar ett bättre rörelseresultat än väntat.

Höstens modeveckor i Stockholm

I sedvanlig ordning blir det två modeveckor i Stockholm i höst.

Med accessoarer i fokus

Sneakersnstuff till New York

Sneakersnstuffs Erik Fagerlind berättar om butikskonceptets expansionsplaner för Habit.

Jobb & karriär: Från Morris till Wacay

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas dagligen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Kappahl öppnar i Märsta

Arkiv

Med svenskt bad i portföljen

Modeföretag i klädbytararrangemang

Tailor Store gör klimatbokslut

Nätskräddaren släpper ett första klimatbokslut som bland visar att antalet returer uppgår till 5 procent.

Danska vidare till final

Modedesignern Cecilie Bahnsen vidare i LVMH:s designtävling.

H&M visade i Los Angeles

Modekoncernen valde amerikanska västkusten för lansering av ny hållbar kollektion.

Nöjda kunder höjer köpcentrums omsättning

Kundnöjdheten är starkt sammankopplad med ett köpcentrums omsättning, visar en ny analys från HUI.

Glitter breddar med hårvård

Glitter etablerar sin första ”Hair bar”.

Industrifacken avvisar medlarbud

Fortsatt kräftgång för modehandeln

Sko- och klädförsäljningen backade i februari.

Klartecken för JC:s ackord

H&M prisar hållbara innovationer

RNB ökar vinsten

Newbie till cityläge

Isbjörn med nya delägare

Grundartrion bakom e-handelsbolaget Addnature blir tredje största delägare i Isbjörn of Sweden.

De kan få Guldägg

Kampanjer för Björn Borg, Åhléns, Converse och Zlatans A–Z är nominerade till Guldägget 2017.

Lagerarbetare uppsagda

E-handlare öppnar fysisk butik

Stålklänningar till Kina

E-handlare skapar drama

Hon vill verka för mångfald

Outletkoncept för VRG

Han kampanjar för ny löparsko

Jobb & karriär: Daymaker med ny vd

Tredje butiken för Joel Jolina

Outlet by MQ till Port 73

Ellos lanserar ny plattform

Här öppnar Feetfirst

Här är Ellos senaste satsning

RNB-vd in i Mekonomen

Sänd till en kollega

0.159