Han tilldelas Zalandos stipendium

| Av Kajsa Åström | Tipsa redaktionen

Chia Kattane har blickat in i framtidens detaljhandelslandskap. Priset delas ut på Habit Modegalan i november.

Hur kommer e-shoppingbeteendet att förändras på den svenska marknaden inom en tioårsperiod? Den frågan ställde Zalando. Det mest intressanta svaret fick e-handelsbolaget av Chia Kattane, 23 år som studerar Industriell ekonomi vid Linköpings universitet.

– Han har vävt ihop modebranschen och techbranschen, och resonerat kring flera begrepp, främst teknik som han har satt i ett sammanhang. Han har ett tydligt plattformstänk och lyfter fram betydelsen av att ha omnikanaler och hur man kan sammankoppla offline och online, berättar Sanna Svensson Gillding, projektledare för stipendiatet, för Habit.    

– Han diskuterar också potentiella scenarion kring fenomen som Internet of things och Augmented reality, med tydliga referenser till effekter för e-handeln.

Zalando instiftade stipendiet förra året för att skapa ett starkare band till studenter i Sverige. Johan Thurée var den första stipendiaten.

– Vi vill involvera studenterna och höra hur tankegångarna går på universiteten kring e-handel, säger Sanna Svensson Gillding.  

Chia Kattane får 20 000 kronor samt en biljett till Zalandos konferens Vizions i Berlin i april. 

Läs också: E-handelsjätten kan öppna fysiska butiker

Ytterligare ett stipendium kommer att delas ut i år. Båda pristagarna kommer att presenteras och tilldelas prischecken under Habit Modegalan på Berns i Stockholm den 16 november. 

Läs också: Zalando satsar på blixtreturer

– Modegalan är en av de bästa scenerna i den svenska modebranschen att lyfta upp ett pris som detta. Det är ett sätt för oss att visa för hela industrin att e-handeln inte bara är något som man gör i praktiken utan som också universiteten och högskolorna är involverade i; att föra upp e-handelsfrågorna på den akademiska agendan, något som i förlängningen gynnar modeindustrin. 

 



Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Agentduo internationellt prisad

Lindex satsar på babyevent

Modekedjan samarbetar med Perfect Day Media.

Miss Tunica till Arlanda

Ny modemässa i Amsterdam

Premiär för nytt modeinitiativ i juli.

DesignWerket med butik

Här öppnar mode- och inredningsföretaget butik.

Modekedja öppnar kosmetikbutiker

Lokal lagersatsning för Zalando

E-handlaren siktar på halverade leveranstider med etablering av distributionscentral i Stockholm.

Arkiv

Kavat till miljökonferens

Londonmässa i sportsatsning

Pure London utökar segmentet athleisure.

Jobb & karriär: Han går till Velour

Jernhest till Linköping

Livstilsmärke öppnar fysisk butik för herrmode och smycken.

Tapp för WeSC

Modebolag plockar in kapital

Lexington Company förbereder nyemission

Nytt nummer av Habit

Läs om innehållet i senaste numret av Habit.

Intersport flyttar lager

Gränby för Ohlssons Tyger

Tygkedjan öppnar ytterligare butik i Uppsala.

Starkt kvartal för ZetaDisplay

Ledare : Varumärken vi minns

Finns det en risk att H&M går en framtid till mötes likt Benetton och Gap?

De tar plats i styrelsen

Ny butiksstrategi för Hunkydory

Efter konkursen i retailbolaget väljer modemärket att relansera webbutiken och lägga fokus på e-handel och återförsäljarna.

De är årets agenter

Hammel poppar upp

ByEngberg stänger fysisk butik

Modekoncern med ny vd

Danska modekoncernen IC Group plockar vd internt. Därtill har Tiger of Sweden ny vd.

Modekedja får omnikanalpris

Modeaktör öppnar skobutik

Framtidens modehopp

Jobb & karriär: Från Burberry till Tiger of Sweden

Jobb & karriär: Twilfit i rekryteringstagen

Butik för smyckesmärke

Nätmode för 3,2 miljarder

Med branschfrågor i fokus

Mobilen livsnerven för morgondagens konsument

Västervik blev Årets Stadskärna 2017

Boozt redo för börsen

Splitgrid till Danmark

Sänd till en kollega

0.169