23948sdkhjf

Klädkonsumtionen ökar

Trots att konsumtionen av kläder- och skor ökat med 24 procent på tio år, mellan 2005 till 2015, så upplever svensken att hen inte spenderar mer pengar eller köper plagg oftare, enligt en konsumtionsrapport för 2016 från Handelshögskolan vid Göteborgs universitet.
I rapporten skriver författarna att konsumtionen av kläder och skor ökade med 3,6 procent mellan 2014 och 2015 och att konsumtionen av varorna inom produktkategorin ökat med 24 procent sedan 2005 och den den genomsnittliga ökningen mellan 2005 och 2015 var 2,2 procent per år. 2014 uppgav genomsnittskonsumenten att den inhandlade kläder till sig själv vid färre än sju tillfällen per år vilket är färre än tidigare.

Slutsatsen i nya Konsumtionsrapporten från Centrum för konsumtionsvetenskap vid Handelshögskolan i Göteborg är att svensken underskattar hur mycket pengar som läggs på kläder och skor och som hen köper till själv. Under 2015 sade sig svensken i genomsnitt ha lagt 706 kronor per månad på kläder och skor, medan försäljningsstatistiken visar att i själva verket spenderades 934 kronor per person och månad. Om hela undersökningsperioden gås igenom, 2010 till 2015, så tror svenska folket att de ökade sina utgifter på kläder och skor med 4,3 procent, när försäljningsstatistiken visar att de ökade utgifterna med mer än dubbelt så mycket, 8,7 procent.

– Konsumtion av ekologiskt och kravmärkt är svår att motivera ur ett hållbarhetsperspektiv om en betydande del kasseras utan att konsumeras. Så länge konsumenter inte reflekterar mer över sin konsumtion, så är det väldigt svårt att få till ett mer hållbart beteende. Man kan också fråga sig vem som skulle vilja få till en förändring? Både handel och media har drivit på den ökade konsumtionen av såväl inredning som mat, till nytta för landets ekonomiska välstånd, säger John Magnus Roos , doktor i psykologi, redaktör för Konsumtionsrapporten i en kommentar.

Priserna på kläder och skor ökade med 1,1 procent mellan 2014 och 2015. Mellan 2005 och 2015 ökade priserna med 12,3 procent.
I rapporten skriver författarna att konsumtionstrender som ökat i Sverige är internethandel, restauranger och pubar under kvällstid, donationer till hjälporganisationer, kravmärkt mat, second-hand shopping och prutande medan spel om pengar och att överspendera har minskat.

Här finns hela rapporten Konsumtionsrapporten 2016– Hållbarhetens illusion.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.065