23948sdkhjf

Halens kan gå i graven

Consortio Fashion Group har misslyckats ompositionera varumärket från postorder till e-handel. – Potentialen framåt för Halens är begränsad, säger vd Freddy Sobin till Habit.


Freddy Sobin, vd för koncernen Consortio Fashion Group. Foto: CFG

Under 2017 kommer verksamheten och försäljningen av varumärket Halens att upphöra. Utfasningen kommer att ske successivt under nästa år. Detta efter ett styrelsebeslut i Consortio Fashion Group.

– Det är betydande analyser och många diskussioner som har föregåtts beslutet. Det har vuxit fram under året, säger Freddy Sobin , vd för Consortio Fashion Group, till Habit.

Att gå så långt som att Halens kommer att gå i graven vill vd Freddy Sobin inte göra. På Habits fråga om Halens kommer att finnas kvar i framtiden svarar han att ”med stor sannolikt kommer det inte bli en fortsättning av varumärket i någon form”. Samtidigt vill han heller inte stänga dörren för möjligheter som kan uppstå längs vägen.

– Vad som händer efter utfasningen låter jag vara osagt. Det är en bit bort.

Freddy Sobin vill inte kommentera om Consortio Fashion Group har försökt att sälja Halens.

Anledningen till att koncernen fasar ut Halens är flera, bland annat för att stärka koncernen, enligt Sobin.

– Vi började resan att gå över från postorder till e-handel 2008. Där har vi kommit väldigt långt. Men utmaningen har varit varumärkets marknadsposition. Halens har alltid legat mitt i marknaden och där är ju konkurrensen som hårdast – både vad gäller den lokala konkurrensen och den globala. Vi står inför en helt annan verkligheten än vi gjorde bara för något år sedan. Numera kommer vart fjärde paket som innehåller kläder från utlandet. Det har gått väldigt snabbt.

Nu ska Consortio Fashion Group i stället fokusera på modevarumärkena Cellbes och Bubbleroom.

– Här ser vi betydande potential att fortsätta växa och skapa lönsamhet. För framtiden väljer vi att satsa på de nischade varumärkena som går bra. Omstruktureringen vi nu gör tillåter för just det.

– När vi tittar på framtiden och hur vi strategiskt ska positionera koncernen ser vi att vi behöver öka fokus och fokusera på de verksamheter där vi har den starkaste potentialen framåt. Då är Halens inte en av dem, tyvärr.

Halens utgör 20 procent av koncernens totala omsättning och gick med förlust föregående år.

MBL-förhandlingar med facket som rör 25 anställda i dotterbolaget Halens AB har inletts.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.141