Halens kan gå i graven

| Av Kajsa Åström | Tipsa redaktionen

Consortio Fashion Group har misslyckats ompositionera varumärket från postorder till e-handel. – Potentialen framåt för Halens är begränsad, säger vd Freddy Sobin till Habit.



Freddy Sobin, vd för koncernen Consortio Fashion Group. Foto: CFG

Under 2017 kommer verksamheten och försäljningen av varumärket Halens att upphöra. Utfasningen kommer att ske successivt under nästa år. Detta efter ett styrelsebeslut i Consortio Fashion Group.

– Det är betydande analyser och många diskussioner som har föregåtts beslutet. Det har vuxit fram under året, säger Freddy Sobin, vd för Consortio Fashion Group, till Habit.

Att gå så långt som att Halens kommer att gå i graven vill vd Freddy Sobin inte göra. På Habits fråga om Halens kommer att finnas kvar i framtiden svarar han att ”med stor sannolikt kommer det inte bli en fortsättning av varumärket i någon form”. Samtidigt vill han heller inte stänga dörren för möjligheter som kan uppstå längs vägen.

– Vad som händer efter utfasningen låter jag vara osagt. Det är en bit bort.

Freddy Sobin vill inte kommentera om Consortio Fashion Group har försökt att sälja Halens.

Anledningen till att koncernen fasar ut Halens är flera, bland annat för att stärka koncernen, enligt Sobin.

– Vi började resan att gå över från postorder till e-handel 2008. Där har vi kommit väldigt långt. Men utmaningen har varit varumärkets marknadsposition. Halens har alltid legat mitt i marknaden och där är ju konkurrensen som hårdast – både vad gäller den lokala konkurrensen och den globala. Vi står inför en helt annan verkligheten än vi gjorde bara för något år sedan. Numera kommer vart fjärde paket som innehåller kläder från utlandet. Det har gått väldigt snabbt.

Nu ska Consortio Fashion Group i stället fokusera på modevarumärkena Cellbes och Bubbleroom.

– Här ser vi betydande potential att fortsätta växa och skapa lönsamhet. För framtiden väljer vi att satsa på de nischade varumärkena som går bra. Omstruktureringen vi nu gör tillåter för just det.

– När vi tittar på framtiden och hur vi strategiskt ska positionera koncernen ser vi att vi behöver öka fokus och fokusera på de verksamheter där vi har den starkaste potentialen framåt. Då är Halens inte en av dem, tyvärr.

Halens utgör 20 procent av koncernens totala omsättning och gick med förlust föregående år.

MBL-förhandlingar med facket som rör 25 anställda i dotterbolaget Halens AB har inletts.



Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Jobb & karriär: Från Morris till Wacay

I vår lanseras varumärket Wacay Weekend Adventure Company och han går in som försäljningsansvarig och blir även partner i bolaget.

Kappahl öppnar i Märsta

Med svenskt bad i portföljen

Modeföretag i klädbytararrangemang

Tailor Store gör klimatbokslut

Nätskräddaren släpper ett första klimatbokslut som bland visar att antalet returer uppgår till 5 procent.

Danska vidare till final

Modedesignern Cecilie Bahnsen vidare i LVMH:s designtävling.

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas dagligen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

H&M visade i Los Angeles

Modekoncernen valde amerikanska västkusten för lansering av ny hållbar kollektion.

Arkiv

Nöjda kunder höjer köpcentrums omsättning

Kundnöjdheten är starkt sammankopplad med ett köpcentrums omsättning, visar en ny analys från HUI.

Glitter breddar med hårvård

Glitter etablerar sin första ”Hair bar”.

Industrifacken avvisar medlarbud

Fortsatt kräftgång för modehandeln

Sko- och klädförsäljningen backade i februari.

Klartecken för JC:s ackord

H&M prisar hållbara innovationer

RNB ökar vinsten

Newbie till cityläge

Isbjörn med nya delägare

Grundartrion bakom e-handelsbolaget Addnature blir tredje största delägare i Isbjörn of Sweden.

De kan få Guldägg

Kampanjer för Björn Borg, Åhléns, Converse och Zlatans A–Z är nominerade till Guldägget 2017.

Lagerarbetare uppsagda

E-handlare öppnar fysisk butik

Stålklänningar till Kina

E-handlare skapar drama

Hon vill verka för mångfald

Nytt branschinitiativ signerat bland andra Swedish Fashion Council och ASFB ska syfta till mångfald bland annat kring kroppsideal.

Outletkoncept för VRG

Sko- och accessoarkoncernen öppnar ouletbutiker för Accent och Rizzo i Barkarby i veckan.

Han kampanjar för ny löparsko

Jobb & karriär: Daymaker med ny vd

Tredje butiken för Joel Jolina

Outlet by MQ till Port 73

Ellos lanserar ny plattform

Här öppnar Feetfirst

Här är Ellos senaste satsning

RNB-vd in i Mekonomen

Därför dämpas tillväxten i handeln

Ökat intresse för hyrgarderob

Urban Outfitters till Mood

Whyred för VRG

Förbjudna ämnen i hemtextilier

Sänd till en kollega

0.112