Halens kan gå i graven

| Av Kajsa Åström | Tipsa redaktionen

Consortio Fashion Group har misslyckats ompositionera varumärket från postorder till e-handel. – Potentialen framåt för Halens är begränsad, säger vd Freddy Sobin till Habit.



Freddy Sobin, vd för koncernen Consortio Fashion Group. Foto: CFG

Under 2017 kommer verksamheten och försäljningen av varumärket Halens att upphöra. Utfasningen kommer att ske successivt under nästa år. Detta efter ett styrelsebeslut i Consortio Fashion Group.

– Det är betydande analyser och många diskussioner som har föregåtts beslutet. Det har vuxit fram under året, säger Freddy Sobin, vd för Consortio Fashion Group, till Habit.

Att gå så långt som att Halens kommer att gå i graven vill vd Freddy Sobin inte göra. På Habits fråga om Halens kommer att finnas kvar i framtiden svarar han att ”med stor sannolikt kommer det inte bli en fortsättning av varumärket i någon form”. Samtidigt vill han heller inte stänga dörren för möjligheter som kan uppstå längs vägen.

– Vad som händer efter utfasningen låter jag vara osagt. Det är en bit bort.

Freddy Sobin vill inte kommentera om Consortio Fashion Group har försökt att sälja Halens.

Anledningen till att koncernen fasar ut Halens är flera, bland annat för att stärka koncernen, enligt Sobin.

– Vi började resan att gå över från postorder till e-handel 2008. Där har vi kommit väldigt långt. Men utmaningen har varit varumärkets marknadsposition. Halens har alltid legat mitt i marknaden och där är ju konkurrensen som hårdast – både vad gäller den lokala konkurrensen och den globala. Vi står inför en helt annan verkligheten än vi gjorde bara för något år sedan. Numera kommer vart fjärde paket som innehåller kläder från utlandet. Det har gått väldigt snabbt.

Nu ska Consortio Fashion Group i stället fokusera på modevarumärkena Cellbes och Bubbleroom.

– Här ser vi betydande potential att fortsätta växa och skapa lönsamhet. För framtiden väljer vi att satsa på de nischade varumärkena som går bra. Omstruktureringen vi nu gör tillåter för just det.

– När vi tittar på framtiden och hur vi strategiskt ska positionera koncernen ser vi att vi behöver öka fokus och fokusera på de verksamheter där vi har den starkaste potentialen framåt. Då är Halens inte en av dem, tyvärr.

Halens utgör 20 procent av koncernens totala omsättning och gick med förlust föregående år.

MBL-förhandlingar med facket som rör 25 anställda i dotterbolaget Halens AB har inletts.



Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Anrikt brittiskt till Kullenberg

De ska representera Private White V.C. i Skandinavien.

Så kan företag tjäna på returer

Returer behöver inte bara vara av ondo, visar ny forskningsrapport från Handelsrådet.

Habit på plats i Almedalen

Under rubriken Framtidens handel – är digitalisering receptet för en blödande cityhandel?– deltar en namnkunnig skara branschaktörer. Arrangemanget är ett samarbete mellan AMF Fastigheter och Habit.

De återlanserar livsstilsmärke

Göteborgsmärket gör comeback och ingår nu i Molino PR:s portfölj.

Dit går Klättermusen

Gants vd till Vitamin Well

Utökad skosatsning för Londonmässa

Arkiv

Hon lämnar Marketplace

Butiker för Esprit i konkurs

I början av juni försattes bolagen bakom fem butiker i Sverige i konkurs.

RNB kämpar på

Modekoncernen redovisar förbättrat rörelseresultat för tredje kvartalet men tappar försäljning. Polarn O. Pyret och Brothers utvecklas positivt medan NK och Man of a Kind går trögt.

Jascha poppar upp

Modeföretaget testar eget butiksformat utanför Stockholm.

Boozt med ny inköpschef

E-handlaren internrekryterar till posten som inköpschef.

Jobb & karriär: Ny vd till Tiger of Sweden

Han kliver på vd-posten hos modebolaget i september.

Jobb & karriär: Han går till MQ

Modekedjan har ny försäljningschef.

Ägarförändringar i Minimum

Medvind för modekedja

MQ redovisar ökad försäljning och stärkt resultat för tredje kvartalet. Nu ska det externa sortimentet utökas i Joys butiker som också uppgraderas.

Acne Studios till Milano

Så ser modeföretagets nyöppnade butik i den italienska modestaden ut.

Trög tillväxt i modehandeln

HUI Research presenterade på tisdagen nedjusterade prognoser för detaljhandeln och nämner att stora branscher som modehandeln har svårt att få fart på tillväxten.

Tierra vinner outdoorpris

H&M i samarbete med Zalando

Nu ska fler av H&M:s varumärken säljas vi e-handelsjätten.

Nu är Klarna bank

Duo med nya under

En ingenjör och en pr-konsult lanserar nytt underklädesmärke.

Han har Göteborgs nöjdaste kunder

Heminredning i Femman

Skönhetskedja till Strand

Så gick H&M i maj

Han är sommarvärd

Lager 157 till Göteborgs city

Malkovich till PV

Jobb & karriär: Ny finanschef hos Bestseller

Här öppnar H&M i år

E-handlare satsar på skönhet

Happy Plugs med ny delägare

Med flip flop i portföljen

Avtalen klara för handelns tjänstemän

Samordning för Nilson Group

Sänd till en kollega

0.144