Här stänger Åhléns

| Av Kajsa Åström | Tipsa redaktionen

Fyra varuhus ska stänga och personal har varslats.

Nyligen rapporterade Habit om att Åhléns har varslat 60 personer på huvudkontoret. Samtliga centrala funktioner och områden på huvudkontoret berörs.

Ytterligare 30 anställda på fyra varuhus i Sverige har varslats om uppsägning till följd av att varuhusen i Lycksele, Mora, Värnamo och Skärholmen ska stängas, enligt Handelsnytt. Ytterligare varuhus kan komma att läggas ned, skriver tidningen.

Fokus för Åhléns är satsningen på digitalisering och e-handel.

– Vi behöver anpassa vår verksamhet för att fortsätta vara relevanta för våra kunder framöver. Vi ser i samband med det över kostnader i hela företaget för att säkra lönsamhet, skriver Weronica Nilsson på Åhléns presstjänst till Habit.

Blev e-handeln dyrare än ni hade beräknat?

– Tvärtom, vår e-handel som lanserades tidigare i år överträffar våra interna mål och vi jobbar aktivt med att utveckla den ännu mer.

Om varslen delvis är en konsekvens av att e-handeln varit alltför kostsam, svarar Weronica Nilsson inte på. Utvecklingen med bolagets e-handel pågår fortlöpande. Målet under 2017 är att erbjuda ett sortiment motsvarande det på Åhléns City i Stockholm, enligt Nilsson.

Hur mycket Åhléns sparar genom att varsla 60 på huvudkontoret vill inte bolaget kommunicera.


Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Jobb & karriär: Från Morris till Wacay

I vår lanseras varumärket Wacay Weekend Adventure Company och han går in som försäljningsansvarig och blir även partner i bolaget.

Kappahl öppnar i Märsta

Med svenskt bad i portföljen

Modeföretag i klädbytararrangemang

Tailor Store gör klimatbokslut

Nätskräddaren släpper ett första klimatbokslut som bland visar att antalet returer uppgår till 5 procent.

Danska vidare till final

Modedesignern Cecilie Bahnsen vidare i LVMH:s designtävling.

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas dagligen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

H&M visade i Los Angeles

Modekoncernen valde amerikanska västkusten för lansering av ny hållbar kollektion.

Arkiv

Nöjda kunder höjer köpcentrums omsättning

Kundnöjdheten är starkt sammankopplad med ett köpcentrums omsättning, visar en ny analys från HUI.

Glitter breddar med hårvård

Glitter etablerar sin första ”Hair bar”.

Industrifacken avvisar medlarbud

Fortsatt kräftgång för modehandeln

Sko- och klädförsäljningen backade i februari.

Klartecken för JC:s ackord

H&M prisar hållbara innovationer

RNB ökar vinsten

Newbie till cityläge

Isbjörn med nya delägare

Grundartrion bakom e-handelsbolaget Addnature blir tredje största delägare i Isbjörn of Sweden.

De kan få Guldägg

Kampanjer för Björn Borg, Åhléns, Converse och Zlatans A–Z är nominerade till Guldägget 2017.

Lagerarbetare uppsagda

E-handlare öppnar fysisk butik

Stålklänningar till Kina

E-handlare skapar drama

Hon vill verka för mångfald

Nytt branschinitiativ signerat bland andra Swedish Fashion Council och ASFB ska syfta till mångfald bland annat kring kroppsideal.

Outletkoncept för VRG

Sko- och accessoarkoncernen öppnar ouletbutiker för Accent och Rizzo i Barkarby i veckan.

Han kampanjar för ny löparsko

Jobb & karriär: Daymaker med ny vd

Tredje butiken för Joel Jolina

Outlet by MQ till Port 73

Ellos lanserar ny plattform

Här öppnar Feetfirst

Här är Ellos senaste satsning

RNB-vd in i Mekonomen

Därför dämpas tillväxten i handeln

Ökat intresse för hyrgarderob

Urban Outfitters till Mood

Whyred för VRG

Förbjudna ämnen i hemtextilier

Sänd till en kollega

0.186