23948sdkhjf

Årets viktigaste branschdag: Habit Impact Day – här är alla talare

Hållbarhet och den gröna omställningen är i fokus den 23 maj när Habit samlar  experter och branschledare till en heldag i Stockholm om modebranschens väg mot 2030. Anmälan är öppen.  

Förra årets premiär av mötesplattformen Habit Impact Day följs upp av ett heldagsarrangemang den 23 maj på Brygghuset i Stockholm. Dagen gästas av ett trettiotal talare och företag, men också av politiker samt startupbolag som presenterar nya innovationer och lösningar för att möta framtiden.   

– Vår vision är att skapa ett fysiskt forum där branschen kan samlas, diskutera och dela erfarenheter med varandra. För att möta utmaningarna framåt är det klokt att lära av varandra. Habit Impact Day är ett ypperligt tillfälle för industrin att mötas, säger Habits chefredaktör Kajsa Åström

Till dagen kommer en rad branschledare och experter som delar med sig av erfarenheter och lärdomar från sina projekt, framsteg och omställningsresor. 

– Branschen har kommit olika långt vad gäller att ställa om till mer hållbar produktion, skapa cirkulära affärer och möta de kommande lagkraven från EU. Därför är erfarenhetsutbytet värdefullt och efterfrågat, säger Kajsa Åström vidare. 

Dagen börjar med en pedagogisk genomgång om de kommande EU-lagarna och direktiven som väntar och vad de innebär. På plats finns experter från Naturvårdsverket. 

– Därefter lyfter vi särskilt områdena som rör miljöpåståenden, digitala produktpass och spårbarhet, säger Kajsa Åström. 

En rad modebolag och leverantörer går på djupet om vad digitala produktpass innebär i praktiken. Till exempel delar Kappahls hållbarhetschef, Sandra Roos, med sig av det komplexa arbete som ligger bakom bolagets två digitala produktpass på barnkläder som gick live för ett tag sedan.      

– Jag kan inte säga att det var enkelt, det var det inte. Det är ett helt annat jobb att se till att alla produkter har ett digitalt produktpass. Mitt huvudbudskap är att hållbarhetsarbetet behöver digitaliseras. Man måste verkligen kroka arm med it-avdelningen, medan it-avdelningarna måste öka sin kompetens vad gäller hållbarhet, säger Sandra Roos till Habit.

På samma tema talar Axfoundations Anna Behrens och Filippa K:s produktchef, Martina Jall. De delar med sig av erfarenheter kring ett projekt som handlar om spårbarhet och transparens där det digitala produktpasset är målet. 

Under temat cirkulära affärsmodeller talar bland andra Oscar Jacobsons vd, Richard Woodbridge, och Jimmy Heibert, medgrundare till begagnatappen Plick. Richard Woodbridge fokuserar på herrvarumärkets begagnat- och hyrkoncept Sustain by Oscar Jacobson medan Plicks Jimmy Heibert guidar om den unga generationens köpbeteenden hos Plick.  

– Secondhandförsäljningen går uppåt och nu är det ett helt annat fokus på begagnat på riktigt, nu går det inte att komma undan för e- handeln och den traditionella handeln, säger Jimmy Heibert.   

Det blir också fokus på den cirkulära designprocessen. Både Houdini Sportswear och designern Thomas Håkansson, med mångåriga uppdrag för Fjällräven, exemplifierar och delar metoder. 

Under rubriken Att mäta är att veta, kommer Fristads Lisa Rosengren, chef för bland annat råmaterialutveckling, att prata.   

– Att mäta är dit de flesta i branschen måste. Hos oss mäter vi koldioxidavtrycket på över hundra plagg enligt Environmental product declaration, EPD, och gör en tredjepartsgranskad livscykelanalys. Faktisk data är mer intressant än uppskattad data, säger Lisa Rosengren.           

Cirkulärt blir det också med Happy Socks globala hållbarhetschef Malin Bosaeus och det turkiska bolaget Formal Textile och Yilmaz Yildirim som tillsammans arbetar i ett projekt där begagnade madrasser ska bli till nya strumpor. 

Till dagen kommer även Boozts kundservicechef Jakob Kristofferson för att berätta om hur AI-teknik kan förbättra produktkvalitet. Därtill blir det politikerdebatt som bland annat kommer att utkräva svar om hur hållbarhetsomställningen och nya tekniska kliv ska understödjas.

På plats under Habit Impact Day finns också ett tiotal innovationsbolag som pitchar sina innovationer. Det handlar om allt från ny teknik för lagningar, hyrkoncept och infärgning. 

– För att underlätta omställningen framåt är ny teknik och nya lösningar essentiella. Men det kostar att utveckla innovationer och nya affärsmodeller, här måste branschen vara med att kroka arm. Habit Impact Day är ett ypperligt tillfälle att göra det, säger Kajsa Åström.

Anmälan till dagen är öppen och antalet platser är begränsat. 
– För att så många som möjligt ska ha chans att komma har vi satt ett självkostnadspris på 600 kronor. Det inkluderar både kaffe, lunch och eftermiddagsfika. Och inte minst massor av bra och viktig kunskap, säger Kajsa Åström. 

De talar under Habit Impact Day

Yvonne Augustsson, sakkunnig textil, Resurseffektivitetsenheten, Naturvårdsverket
Rebecca Uggla, sakkunnig textil, Resurseffektivitetsenheten, Naturvårdsverket
Magnus Nikkarinen, näringspolitisk expert och hållbarhetsansvarig, Svensk Handel
Susanne Nejderås, textilstrateg, Science Park Borås
Sandra Roos, hållbarhetschef, Kappahl
Richard Woodbridge, vd, Oscar Jacobson
Camilla Mjelde, sustainabilty and compliance director, Trimco Group
Fredrik Häggström, market development manager, Trimco Group
Jimmy Heibert, vd och medgrundare, Plick
Anja Padget, ESG advisor, Delouge
Hande Hacioglu, marketing executive, Calik Denim
Caroline Anziutti, sales and business developer, e-SCM
Sicco Roorda, supply chain specialist, Accist Advisory 
Stina Behrens, projektledare, Axfoundation
Martina Jall, product director, Filippa K
Martin Arvidsson, business area manager retail information services, Nilörn
Johan Lindström, senior strategic account manager, Worldfavor
Lisa Rosengren, head of R&D raw material, Fristads
Marcus Bergman, managing director, Superstudio NXT
Gerben van den Broeck, country sales manager Northern Europe, Chargeurs PCC
Thomas Håkansson, designer, FashionLab
Malin Bosaeus, global sustainability manager, Happy Socks
Yilmaz Yildirim, managing director, Formal Textile
Jakob Kristoffersen, Customer service director, Boozt
Daniel Di Benedetto, Geo lead and sales director for Northern and North East Europe, Centric Software
Johan Graffner, vd, Dedicated
Gerben van den Broeck, country sales manager Northern Europe, Chargeurs PCC
Ingrid Grankvist, ämnesledare i design, Nordiska Textilakademin

Innovationspitchar:

1. FabPatch
2. Not So Ordinary
3. RecoMended
4. Alder Olmai
5. Perfect Fit
6. Sharetex

Politikerdebatt: 
Martin Kinnunen, riksdagsledamot, Sverigedemokraterna
Stina Larsson, riksdagsledamot, Centerpartiet
Elin Söderberg, riksdagsledamot, Miljöpartiet

Med reservation för ändringar.

Anmäl dig till dagen här: Habit Impact Day

Läs hela programmet här: Program 8:00-16:30

Kommentera en artikel (1)
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078